SV4BP_PEDI Pediatrie

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti morfologických a fysiologických poměrů v lidském organismu na středoškolské úrovni. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové momenty nutné k porozumění (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu k následující přednášce. Pomocí samostudia z doporučené odborné i populárně vědecké literatury lze učivo osvěžit a lépe fixovat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s okolnostmi růstu a vývoje dítěte, se základními patologickými stavy a významnými chorobami dětského věku, s jejich příznaky, etiologií, diagnostikou, možností prevence, první pomoci a terapie. Očekávané výstupy: student zná základní patologické stavy a významné choroby dítěte; umí poskytnout první pomoc; je seznámen s prevencí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen porozumět základům pediatrického vyšetření a anamnézy, znát základní pojmy z oboru, příznaky, léčbu a prevenci chorobných stavů, s nimiž se může setkat ve školním prostředí. Student se též seznámí se základy genetiky, infektologie, epidemiologie a laické první pomoci.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): • Zdraví, jeho definice, ovlivňující faktory, prevence, ochrana a podpora zdraví. • Základní poznatky z genetiky člověka, poruchy genotypu, geneticky podmíněné choroby, diagnostika. • Rizikový novorozenec, definice, význam, příčiny, prevence, léčba. • Nejčastější choroby, ohrožující novorozence, pre-, peri- a postnatální komplikace. • Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie. Růst a vývoj dítěte, jeho normy a poruchy. • Období dětského věku, jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany. • Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, endokrinně podmíněné poruchy. • Nejčastější respirační onemocnění - obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. • Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí - obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. • Onemocnění srdce a krevního oběhu, choroby krve - přehled, diagnostika, prevence, léčba. • Nádorová onemocnění - přehled, diagnostika, prevence, léčba. • Imunita, její funkce a poruchy, alergie - etiologie, typy, chorobné stavy, diagnostika, terapie, prevence. • Choroby vylučovací soustavy - příznaky, významné patologie, terapie, prevence. • Dětské úrazy a otravy, rizika, první pomoc, terapie, prevence. • Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče. • Syndrom CAN, základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence.
Literatura
    povinná literatura
  • MRZENA, Bohuslav. Pediatrie : vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 109 stran. ISBN 9788073151829. info
  • ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 91 stran. ISBN 802103811X. info
  • ZUCHOVÁ, B. a kol. První pomoc. 1. vyd. Brno: FSpS MU, 2008. Dostupné online: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/pomoc/web/index.html
    doporučená literatura
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka. Základy pediatrie pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 150 s. ISBN 8070443219. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • KÁBRT, Jan. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepr. Praha: Galén, 2015, 917 stran. ISBN 9788074922008. info
Výukové metody
Teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba – studenti mohou během přednášky vznášet dotazy, připomínky, náměty na diskusi. V případě nutnosti je možno tyto podněty podrobněji rozebrat v konzultačních hodinách vyučujícího.
Metody hodnocení
K absolvování předmětu je vyžadován písemný test o 60 otázkách v rozsahu sylabu. Odpovědi jsou nabízeny uzavřenou formou, správná je právě jedna z několika uvedených. Je třeba dosáhnout nejméně 40 správných odpovědí. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Povinně zapisují studenti se specializací SP.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SV4BP_PEDI