SZc0016 Psychological aspects of communication with participants in the educational process

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/.8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Příklady poruch psychického vývoje člověka;
• Pedagogická psychologie – komunikace se žáky, rodiči, kolegy, klima;
• Spolupráce odborníků při řešení obtížných situací ve třídě.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student umět:
- s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie ve vztahu neurodivergentním žákům i dalším žákům ze specifických subpopulací;
- aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací s ohledem na kulturní stereotypy a předsudky ke specifickým žákovským subpopulacím;
- charakterizovat v psychologických pojmech sociální prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi (klima školy, klima učitelského sboru);
- navrhnout adekvátní diagnostické a intervenční postupy pro řešení obtížných situací ve třídě;
- na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické aspekty komunikace s rodiči žáků (v kontextu informací o zvláštnostech žáka);
- na příkladu popsat a vysvětlit skupinové procesy ve třídě a jejich dynamiku (vč. možných intervenčních postupů);
- aplikovat znalosti o síťování a podpůrných službách na konkrétní případ (vč. legislativních aspektů);
Syllabus (in Czech)
  • 1. Neurodiverzita ve školní třídě. Genderové otázky ve výuce. Vrozené a naučené v současné perspektivě. Specifické žákovské subpopulace. Sociální reprodukce, kulturní stereotypy a očekávání. Práce s diversitou ve výuce. (2 hod.)
  • 2. Klima učitelského sboru, klima třídy a spolupráce vyučujících při řešení různých obtížných situací ve školní třídě. (2 hod.)
  • 3. Psychologie výchovy. Rodina a škola. Komunikace s rodiči a její specifika. Komunikace s příslušníky pomáhajících profesí. Síťování, případová konference. (2 hod.)
  • 4. Problematika rodičovských přístupů, očekávání a vztahů k žákovi a ke vzdělávací instituci nikoli jako problém, ale jako příležitost. (2 hod.)
  • 5. Plánování a hodnocení intervencí v pedagogicko-psychologické perspektivě. (2 hod.)
Literature
  • FISHER, Robert. Teaching children to learn (Orig.) : Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
Teaching methods (in Czech)
skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury
Assessment methods (in Czech)
rozprava nad kazuistikou
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0016