PdF:SZc0020 Educational communication - Course Information
SZc0020 Educational communication
Faculty of EducationSpring 2025
The course is not taught in Spring 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/.5. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- • (a) seznámit účastníky/účastnice se specifiky pedagogické a výukové komunikace,
seznámit účastník/účastnice s odbornou terminologií.
• (b) rozvíjet u účastníků/účastnic komunikativní dovednosti a dovednosti reflektivní, využívané v komunikačních situacích ve škole a ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka). - Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• zná pojmy pedagogická a výuková komunikace, zná složky verbální a neverbální komunikace, rozumí pojmům monologická a dialogická komunikace
• rozumí pojmu výukový dialog, dokáže definovat funkci, aktéry, obsah, podobu a pravidla pedagogické komunikace
• orientuje se v typologii otázek (dle Bloomovy taxonomie výukových cílů) a umí argumentovat jejich využití pro podporu učení žáků, rozumí rozdílům ve formulaci otevřených a uzavřených otázek, orientuje se v tom, jaké otázky podporují výukový dialog a jaké ho brzdí
• dokáže popsat své silné a slabé stránky při realizaci pedagogické komunikace a zhodnotit své dovednosti s oporou o stanovená kritéria
• dokáže na základě analýzy pedagogické a výukové komunikace navrhnout alterace korespondující s pravidly efektivní komunikace
• orientuje se ve způsobech přijímání a poskytování zpětné vazby ve výukové komunikaci a při reflexi - Syllabus (in Czech)
- • Pedagogická a výuková komunikace (verbální a neverbální komunikace, pedagogická komunikace, výuková komunikace, dialogické vyučování, zpětná vazba a otázky ve výuce) (2 hod.)
- • Komunikace ve výchovných situacích (Škola bez poražených, Nenásilná komunikace, Respektující komunikace, Poradní kruhy/ Way of Council) (2 hod.)
- • Komunikace s rodiči a pedagogickými pracovníky školy (techniky vedení rozhovoru, aktivní naslouchání) (2 hod.)
- Literature
- ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK and Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace (Classroom Discourse). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 175 pp. 1. ISBN 978-80-210-9529-8. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ and Jiří ZOUNEK. Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci. In ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, p. 19-39, 20 pp. ISBN 978-80-262-0085-7. Portál info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- Teaching methods (in Czech)
- • Předmět probíhá formou výkladu s řízenou skupinovou diskusí, kdy účastník/účastnice na základě prostudování odborné literatury a svých pedagogických zkušeností (především ve vazbě na pedagogické praxe) diskutují o daných tématech a jejich aktuálních projevech ve školní třídě a ve škole. Účastník/účastnice pracují v menších skupinkách při nácviku aktivního naslouchání a poskytování si zpětné vazby. Výuka je podpořena e-materiály k daným tématům v IS.MUNI.
- Assessment methods (in Czech)
- • aktivní účast v semináři (100 %);
• splnění úkolu a jeho odevzdání v dohodnutém termínu: Účastníci/účastnice vypracují video, kde je jejich úkolem vyzkoušet si monologickou formu výukové komunikace a zpracovat 6minutový výklad na vybrané téma. Každý účastník/účastnice zároveň dle daných kritérií poskytne zpětnou vazbu na video svých spolužáků. Získanou popisnou zpětnou vazbu, opřenou o daná kritéria využije při písemné sebereflexi, kde zhodnotí své silné a slabé stránky komunikativní kompetence (konkrétně na příkladu zpracovaného výkladu).
• Účastník/účastnice zpracovává video výklad v rozsahu 6 minut, písemnou zpětnou vazbu na vybrané videa spolužáků, písemnou sebereflexi vlastní komunikativní kompetence.
• V rámci kolokvia účastník/účastnice sdílení formou elevator pitch svůj posun v komunikativní kompetenci a plán dalšího rozvoje ve vybraných kompetencích, kdy uplatňují dovednosti a znalosti pedagogické komunikace. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0020