PdF:SZc0030 Didactics of biology 1 - Course Information
SZc0030 Didactics of biology 1
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 1. 11. 13:00–15:50 laboratoř 83, Fri 15. 11. 14:00–15:50 laboratoř 83
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Student kriticky zhodnotí zdroje informací, se kterými pracuje. Při přípravě vlastní výuky vychází z biologického a geologického kurikula a relevantních odborných zdrojů. Při tvorbě teoretických východisek vyučovací hodiny student analyzuje různé typy pokladů, hierarchicky uspořádá pojmy a vztahy mezi nimi znázorní pomocí pojmové mapy.
- Learning outcomes
- At the end of the course, the student will be able to:
-based on relevant sources, characterize a selected topic in biology or geology
-create a concept map for a selected topic in biology or geology
-use the concept map to clarify the relationships between the selected concepts of biology and geology - Syllabus
- 1. Resources for teaching biology and geology (1 hour)
- 2. Professional resources to the biology and geology curriculum (2 hours).
- 3. Conceptual analysis. Concept map and its construction (2 hours).
- Literature
- required literature
- GAISLER, Jiří a ZIMA, Jan. Zoologie obratlovců. 3. přepracované vydání. Praha: Academia, 2018.
- JANOŠKA, Martin, ZAPLETAL, Jan, ZIMÁK, Jiří a BÁBEK, Ondřej. Geologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001.
- MERKUNOVÁ, Alena a OREL, Miroslav. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.
- NOVÁK, Jan a SKALICKÝ, Milan. Botanika: cytologie, histologie, organologie a systematika. 4. vydání. Praha: Powerprint, 2017.
- ROZSYPAL, Stanislav a kolektiv. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003.
- SMRŽ, Jaroslav. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Praha: Karolinum, 2013.
- VAŇKOVÁ, Petra. Pojmové mapy ve vzdělávání: didaktická specifika pojmového mapování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018
- recommended literature
- REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
- Teaching methods
- Interpretation, explanation, conversation, work with the text.
- Assessment methods
- Oral debate on the portfolio assignment. Portfolio assignment: concept map on a selected topic in biology or geology.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0030