SZc0035 Didactics of Czech Language and Literature 3

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Identifikovat klíčové principy didaktiky českého jazyka a komunikace.
• Rozpoznat význam a účel komunikačního přístupu v rámci výuky českého jazyka.
• Aplikovat teoretické poznatky v praktických výukových strategiích.
• Podporovat rozvoj komunikačních dovedností u studujících.
• Rozvíjet kritické myšlení studujících v kontextu jazykového vzdělávání.
• Analyzovat informace v průběhu komunikace a navrhovat možné reakce s ohledem na jejich potenciální důsledky.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je studující s to:
• didakticky transformovat obsah oboru pro žactvo příslušného stupně vzdělávání;
• aplikovat aktuální didaktické postupy za účelem zefektivnění výuky;
• analyzovat teoretické koncepty a propojovat je s konkrétními situace z praxe;
• nastavovat cíle výuky i své vlastní cíle profesního seberozvoje;
• podporovat schopnost žákyň a žáků stanovovat si vlastní cíle a plánovat své učení;
• pojmenovat své potřeby v průběhu výchovně-vzdělávacího procesu a zároveň zdůvodnit svůj odhad vzdělávacích potřeb žákyň a žáků;
• projevovat empatii, potažmo sebeempatii, a je s to přizpůsobit výuku potřebám žactva.
• užít konkrétních nástrojů mapování žákovských prekonceptů a předvést, jak s danými prekoncepty pracuje při výstavbě výukové jednotky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Specifika žákyň a žáků ZŠ z pohledu komunikační, slohové a jazykové výchovy (2 hod.)
  • 2. Komunikační, slohová a jazyková výchova v kontextu současného kurikula (2 hod.)
  • 3. Metody výuky a jejich využití v komunikační, slohové a jazykové výchově; kritické myšlení, nenásilná komunikace ve výuce ČJ (4 hod.)
  • 4. Rozvoj naslouchání, mluvení, čtení s porozuměním a psaní v souladu s účelem komunikace (3 hod.)
  • 5. Komunikace, sloh a jazyk, didaktická hra a tvorba textu (3 hod.) 6. Role vyučující/ho při komunikačním, slohovém a jazykovém výukovém procesu (10 hod)
Literature
    required literature
  • Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Edice Universum. ISBN 978-80-242- 7152-1.
  • • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • Watzlawick, Paul, 1921-2007 Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. 283 stran
  • Wiliam, Dylan. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá: EDUkační LABoratoř, 2020. 243 stran.
Teaching methods (in Czech)
Kombinace různých metod, včetně výkladu, práce s textem, skupinové a individuální práce, prezentace práce ve skupinách, heuristické, reflektivní a (sebe)hodnoticí metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška je vedena formou rozpravy nad předem odevzdanou písemně zpracovanou dokumentací zahrnující přípravu, realizaci a reflexi tří vzájemně propojených výukových jednotek (hodin) zaměřených na komunikaci a jazyk. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia. Studující zpracuje přípravy, v nichž vychází z komunikačního přístupu k výuce češtiny, respektuje model výuky E-U-R, reflexe je uchopena responzivně (srv. Fletcher-Wood 2021), tj. jakožto podklad pro přípravu následující výukové jednotky. Rozprava je vedena s ohledem na okruhy ke státní závěrečné zkoušce. Konkrétní způsob bude upřesněn v úvodní části semináře.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0035