SZc0046 Didactics of Geography 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je představit primární a sekundární zdroje dat (včetně učebnic, map a atlasů), vybrané technologie, aplikace a metody jako prostředky pro tvorbu učebních úloh a příprav na výuku podporujících geografické myšlení. S oporou o relevantní zdroje včetně kurikulárních dokumentů jsou navrhovány komplexní přípravy na výuku zohledňující individualitu žáků.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
● sbírat primární data, vyhledávat sekundární data a s oporou o ně a o moderní technologie a aplikace vytvářet učební úlohy podporující geografické myšlení;
● analyzovat a hodnotit obsah učebnic geografie a mapových podkladů;
● porovnat konceptuální a tradiční model výuky;
● vytvořit pojmovou mapu klíčových pojmů dílčích geografických disciplín ve vztahu ke geografickému vzdělávání a na jejím základě vytvořit přípravu na výuku včetně cílů výuky, jejího obsahu a hodnocení.
Syllabus (in Czech)
  • Primární a sekundární zdroje dat a jejich využití pro tvorbu učebních úloh ve výuce geografie. (3 hod.)
  • Učebnice zeměpisu a jejich vlastnosti, mapy a atlasy ve výuce zeměpisu. (7 hod.)
  • Konceptuální a tradiční model výuky. (7 hod.)
  • Tvorba pojmových map a příprav na výuku zeměpisu. (3 hod.)
Literature
    required literature
  • Berry, R. (ed.). (2006). Thinking Geography. Macmillan Humanities VELS Level 6.
  • Biddulph, M., Lambert, D., Balderstone, D. (2015. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xi, 349. ISBN 9781138779440.
  • Mcinerney, M., et al. (2022). Teaching secondary geography. Cambridge University Press
  • Učebnice zeměpisu (geografie) pro ZŠ a SŠ
  • Školní atlas světa/ČR.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, vysvětlování, práce s odbornými informačními zdroji, prezentace výsledků práce.
Assessment methods (in Czech)
Rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliové úkoly:
- Návrh využití primárních a sekundárních zdrojů dat ke zvolenému geografickému tématu.
- Analýza obsahu vybrané části učebnice z hlediska verbálních, grafických, obrazových a technických komponentů a kompetentů řídících učení.
- Tvorba pojmové mapy ke zvolenému geografickému tématu.
- Na dvou výukových přípravách (jedna „tradičním přístupem“, druhá „konceptuálním přístupem“) popsat a zdůvodnit práci se zdroji dat, cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení. Představit, jak je možné rozmanitě a uvědoměle přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní a střední škole.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0046