SZc0047 Didactics of Geography 3

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je připravit studující na pedagogickou praxi, seznámit je s aktuálními trendy v geografickém vzdělávání a ověřit jejich schopnost přípravy a vedení výuky geografie. V závěru předmětu studující připraví vlastní tematický plán pro výuku geografie na ZŠ a SŠ.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
• při plánování výuky využívat různé metody a postupy včetně využití moderních technologií a aplikací,
• navrhnout vlastní tematický plán pro výuku geografie na ZŠ a SŠ
Syllabus (in Czech)
  • 1. Badatelsky orientovaná výuka a terénní výuka (4 hod.)
  • 2. Moderní technologie a aplikace ve výuce zeměpisu (4 hod.)
  • 3. Aktuální trendy v geografickém vzdělávání (3 hod.)
  • 4. Příprava vlastního tematického plánu pro výuku geografie na ZŠ a SŠ (4 hod.)
Literature
    required literature
  • Marada, M., Řezníčková, D., Hanus, M., Matějček., T., Hofmann, E., Svatoňová, H., & Knecht, P. (2017). Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. Karlova univerzita.
  • Mcinerney, M., et al. (2022). Teaching secondary geography. Cambridge University Press.
  • Mísařová, D., Svobodová, H., Mašterová, V., Hercik, J., Šimáček, P., Švedová, H., Kubíček, P., & Durna, R. (2021). Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách. Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/li
  • Rogers, D. (2017). 100 ideas for secondary teachers: outstanding geography lessons. First published. London: Bloomsbury.
  • Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1238
Teaching methods (in Czech)
Individuální, párová a skupinová práce. Skupinová diskuse. Samostatná příprava tematického plánu.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška a rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliové úkoly:
- Příklad využití různých metod a postupů včetně využití moderních technologií a aplikací v přípravě na výuku vybraného tematického celku.
- Návrh vlastního tematického plánu pro výuku geografie na ZŠ a SŠ.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0047