SZc0049 Didactics of music education 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit účastníka/účastnici s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj činností rytmických, rytmicko-pohybových a instrumentálních a naučit aplikovat různé typy rytmických a melodických doprovodů do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami. Účastník/účastnice pozná charakteristiku nástrojů Orffova instrumentáře (dále jen OI), dovede je funkčně využívat v propojení s písní, pohybovým prvkem i hudební teorií; ovládá metodickou řadu pro hru na nástroje rytmické i melodické bicí; má osvojené způsoby tvoření doprovodu k písním s využitím základních harmonických funkcí; dovede využít hru na nástroje OI v rámci mezipředmětových vazeb; dovede vytvořit partituru k písni.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/a: uplatnit rytmické prvky v propojení s deklamací literárního textu/písně/jednoduché skladby; v propojení s prvky hry na tělo/jednoduché bicí rytmické nástroje rozvijí senzomotorické a vizuomotorické dovednosti, rytmickou pohotovost, vnímání pulzace a rytmického ostinata; umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním a skladbám; vytvoří powerpointovou prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k vybranému hudebněnaukovému jevu.
Syllabus (in Czech)
  • Rytmická a rytmicko-pohybová výchova: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura; rytmický vícehlas a kánon; hra na tělo. (4 hod.)
  • Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení, Orffův instrumentář, rituální a jiné alternativní hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV, kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám; (4 hod.)
  • Boomwhackery (ozvučné trubice); ozvučné kameny – způsob hry, využití, notace. (4 hod.)
  • Hudebněnaukové činnosti vztahující se k vokálním, rytmickým a instrumentálním činnostem. (4 hod.)
  • Realizace prezentace (PowerPoint) v praxi na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu. (4 hod.)
Literature
    required literature
  • BLAŽKOVÁ, O. – LIŠKOVÁ, Y. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínající učitele. Ostrava, 2010.
  • DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava, 2001.
  • HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
  • EBEN, P. - HURNÍK, I. Česká Orffova škola I. – III. Supraphon, Praha, 1969–1998.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JURKOVIČ, P. Na orffovských cestách III. Netolice: JC – Audio, 2012.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1996.
  • MAZUR, P. Hudební činnosti žáků na ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostrava, 1984.
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
    recommended literature
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno: JAMU, 2013.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012.
  • JURKOVIČ, P. Písnička jako dárek. Praha: Portál, 2017.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019.
  • VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum 2001.
Teaching methods (in Czech)
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/ vícehlasá píseň, kánon, quodlibet; doprovod na nástroje nejen z OI; hra na klavír/keyboard/housle; hra na tělo; dirigování. Zpracování a zápis rytmického a melodického instrumentálního doprovodu do partitury s využitím notačního softwaru. Pozornost je věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Hudebněnaukové jevy v praxi. Průběžná práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Assessment methods (in Czech)
Účastník/účastnice prokáže teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 2. Zápočet se skládá z praktické části (zpěv, dirigování, hra na nástroj – klavír/keyboard/housle): 10 lidových písní (z toho 2 dvouhlasé), 10 umělých/populárních písní (pro 2. /3. stupeň) – transpozice 2 lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie. Portfoliový úkol: Zpracování partitur ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických bicích hudebních nástrojů s využitím notačního programu MuseScore 4 či Sibelius First. Předložení autorsky zpracované přípravy (s powerpointovou prezentací na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu) a v praxi realizované s reflexí pro předmět hudební výchova na 2. stupni ZŠ.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0049