SZc0053 Didactics of chemistry 3

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• aktivní didaktická a metodická práce s učivem chemie pro ZŠ;
• osvojení si schopností transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie;
• aplikace a interpretace teoretických poznatků
• osvojení si alternativních a moderních vyučovacích postupů, metod;
• seznámení se a osvojení si jednotlivých témat probíraných na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické transformace a interpretace.
• vytvoření uceleného pohledu na školní chemické pokusy jako na specifickou formu, metodu a prostředek výuky chemie;
• osvojení si techniky a didaktiky školních pokusů;
• osvojení si praktických dovedností k provádění reálných školních pokusů
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník je schopen:
• seznámit se a osvojit si jednotlivá témata probíraná na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické interpretace.
• vytvořit si ucelený pohled na školní chemické pokusy jako na specifickou formu, metodu a prostředek výuky chemie;
• osvojit si techniku a didaktiku školních chemických pokusů;
• osvojit si praktické dovednosti k provádění reálných školních pokusů, a to jak formou demonstrační i žákovskou, s využitím makro i semimikro techniky práce, promítací techniky,aj.;
Syllabus (in Czech)
  • 1. Teoretické, technologické, didaktické, experimentální a aplikativní aspekty výuky chemie na ZŠ. (1 hod.)
  • 2. Bezpečnost práce a ochrana zdraví při realizaci experimentů. (1 hod.)
  • 3. Didaktika chemických pokusů. (1 hod.)
  • 4. Pozorování a pokus v chemii a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 5. Směsi a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 6. Částicové složení látek a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 7. Periodický zákon a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 8. Chemické reakce a slučovací poměry a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 9. Roztoky a výpočty v chemii a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 10. Oxidy, sulfidy, halogenidy, hydroxidy, kyseliny a soli a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 11. Vlivy na rychlost chemických reakcí a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 12. Redoxní reakce a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 13. Uhlovodíky, složení, struktura a vlastnosti a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 14. Přírodní organické sloučeniny a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 15. Ekologizace chemického učiva a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
Literature
    required literature
  • BUDIŠ, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Estetické city a školní chemické pokusy. In Pregraduální příprava a postgraduální vzdělávání učitelů. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. s. 90-95, 5 s. ISBN 80-7042-960-7.
  • ČERNÁ, Břetislava a Jiří ŠIBOR. Nebezpečné látky a přípravky ve výuce chemie na základní škole. 1. vydání. Brno: IQ Media, Brno, 2001. 154 s.
  • PLUCKOVÁ, Irena a Jiří ŠIBOR. Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2011.
  • ČERNÁ, Břetislava. Školní pokusnictví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 76 s. ISBN 8021011289
  • MACH, Josef a Irena PLUCKOVÁ. Chemie; Úvod do obecné a anorganické chemie – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. 75 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-134-4.
  • FIALA, Miroslav, Hana CÍDLOVÁ a Irena PLUCKOVÁ. Laboratorní technika – příprava studijního materiálu. In XXIV International Colloquium on the Acquisition Process Management. Brno: University of Defence, Faculty of Economics and Management, 2006. 4 s. ISB
  • ČERNÁ, Břetislava. Školní laboratoř: vybavení, technika, bezpečnost a hygiena práce. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997. 93 s. ISBN 8021016574.
  • MACH, Josef a Irena PLUCKOVÁ. Chemie: úvod do obecné a anorganické chemie. 3. vyd. Brno: Nová škola, 2012. 75 s. ISBN 9788072893911.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, praktická laboratorní cvičení, aktivizační výukové metody – didaktická hra.
Assessment methods (in Czech)
Odevzdání přípravy na vyučovací hodinu a příslušné karty pokusu, diskuse nad přípravami vytvořenými v rámci pedagogické praxe, sebereflexe výuky v rámci praxí v rámci ústního zkoušení
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0053