SZc0055 Didactics of computer science 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je účastníky seznámit s aktuální náplní výuky informatiky na školách, jejími cíli a obsahovou skladbou s důrazem na praktické využívání moderních technologií v aktuální výukové realitě s ohledem na reálné využití.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je účastník schopen:
Účastník si osvojí základní vědomosti pro výuku aktuálních informatických témat.
Účastník chápe význam obsahu předmětu informatika, dokáže aktivně a adekvátně klást před žáky přiměřené úkoly z jednotlivých oblastí.
Účastník dokáže samostatně připravit hodinu informatiky na témata definovaná RVP.
Účastník dokáže základně formulovat cíle hodin s ohledem na jejich obsahovou skladbu a aktuální RVP
Syllabus (in Czech)
  • 1) Moderní technologie ve výuce informatiky – Kódování, modely, systémy (4 h)
  • 2) Moderní technologie ve výuce informatiky – programování (4 h)
  • 3) Moderní technologie ve výuce informatiky – robotika (4 h)
  • 4) Moderní technologie ve výuce informatiky – 3D tisk, VR, AR (4 h)
  • 5) Mezipředmětové vztahy a propojení výuky informatických témat (2 h)
  • 6) Příprava hodin a formulace jejich cílů s využitím moderních technologií (2 h)
Literature
    required literature
  • BERKI Jan a Jindra DRÁBKOVÁ. Základy informatiky pro 1. stupeň základní školy [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. ISBN 978-80-7494-520-5. Dostupné z https://imysleni.cz/ucebnice/zakladyinformatiky-pro-1-stupen-zs.
  • BERKI Jan a Jindra DRÁBKOVÁ. Základy informatiky pro 2. stupeň základní školy [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. ISBN 978-80-7494-521-2. Dostupné z https://imysleni.cz/ucebnice/zakladyinformatiky-pro-zakladni-skoly.
  • KALAŠ, Ivan a Karolína MIKOVÁ, 2020. Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta [cited 2021-8-3]. ISBN 978-80-7394-782-8. Available from: https://imysleni.cz/uce
  • VANÍČEK, Jiří, Ingrid NAGYOVÁ a Monika TOMCSÁNYIOVÁ, 2020. Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta [cited 2021-8-3]. ISBN 978-80-7394-783-5. Available from://imysleni
  • DOSEDLA, Martin, Zdeněk HODIS, Martina JANČOVÁ, et al. Integrace technologie 3D tisku do výuky na základních a středních školách: ověřená metodika. Brno: Masarykova univerzita, 2022. Odborné a technické vzdělávání. ISBN 978-80-280-0279-4.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • FRIEDMANN, Zdeněk, Martin DOSEDLA, Zdeněk HODIS, Václav HODIS, Jiří HRBÁČEK, Karel PICKA, Petr VYBÍRAL, Jiří STRACH a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Trendy a aspekty ve výuce techniky a informatiky pro potřeby mateřských a základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova
Teaching methods (in Czech)
Výklad, workshop, praktická cvičení.
Assessment methods (in Czech)
4x příprava na hodinu.
Přípravy budou obhájeny v rámci zápočtu, kde účastníci vysvětlí principy hodiny, její cíle.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0055