SZc0056 Didactics of computer science 3

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Na základě předchozích didakticích předmětů aplikovat oborové znalosti Předat zákonitosti tvorby výukových cílů, učebních činností a tvorby učebních úloh zohledňujících různé skupiny žáků, efektivní výukové strategie, metody.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen: Samostatně připravit svoji výuku se zohledněním obsahového rámce, definovat výukové cíle, vhodně volit metody a formy výuky a výuku diferencovat dle potřeb žáků Samostatně připravit svoji výuku s důrazem na kvalitní evaluaci a hodnocení žáků, přizpůsobit svoji přípravu žákovskému kolektivu i individuálním potřebám žáků Dokáže dát žákům adekvátní zpětnou vazbu a evaluovat jejich práci Chápat a vytvořit systematický plán své výuky napříč ročníky ZŠ/SŠ.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Metody a formy výuky (3 h)
  • 2. Klíčové kompetence a jejich realizace ve vztahu k výuce informatiky a technických předmětů (2 h)
  • 3. Plánování výuky informatiky (2 h)
  • 4. Způsoby hodnocení a sebehodnocení práce žáků v informatice (2 h)
  • 5. Žákovské projekty ve výuce informatiky (3 h)
  • 6. Vztah nových technologií k výukové praxi, možnosti jejich aktivního zapojení (3 h)
Literature
    required literature
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 8024718219.
  • KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80- 7367-571-4.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem - s pedagogickým sborem. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4063-7.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD, 2011. ISBN 978-80-7392-169-9.
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Helena VAĎUROVÁ, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, Karel PICKA, Katarína SLEZÁKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova
  • FRIEDMANN, Zdeněk, Martin DOSEDLA, Zdeněk HODIS, Václav HODIS, Jiří HRBÁČEK, Karel PICKA, Petr VYBÍRAL, Jiří STRACH a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Trendy a aspekty ve výuce techniky a informatiky pro potřeby mateřských a základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, workshop, výstupy studentů.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška z témat předmětů Didaktika 1-3, stručně zpracované ŠVP informatiky dle zaměření studenta (dle RVZ ZŠ/SŠ), prezentace vybrané přípravy před skupinou.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0056