PdF:SZc0062 Didactics of German Language a - Course Information
SZc0062 Didactics of German Language and Literature 3
Faculty of EducationAutumn 2024
The course is not taught in Autumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím přehled o možných přístupech a postupech zprostředkování jednotlivých jazykových prostředků (sl. zásoba, gramatika, výslovnost, pravopis) a rozvoje jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) ve výuce německého jazyka a rovněž o formách hodnocení a sebehodnocení. Dále je cílem poukázat na nutnost a možnosti rozvoje interkulturní kompetence a obeznámit je s metodami diferenciace a individualizace cizojazyčné výuky.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu je student schopen:
• použít široký repertoár metod rozvoje jednotlivých jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) a jazykových prostředků (slovní zásoba, gramatika, výslovnost a pravopis)
• použít adekvátní formu hodnocení výkonu žáků a žákyň, vést žáky a žákyně k sebehodnocení
• diferencovat a individualizovat výuku
• vést žáky a žákyně k respektu vůči jiným kulturám, podporovat v nich otevřenost a kritické myšlení (např. vůči kulturním stereotypům)
• koncipovat výuku s literárním (literárně-kulturním) obsahem či přesahem uzpůsobenou dané cílové skupině. - Syllabus (in Czech)
- zprostředkování a rozvoj komunikačních dovednostní a jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka (4 hod.)
- diferenciace a individualizace ve výuce cizího jazyka (4 hod.)
- kulturní složka výuky cizího jazyka (3 hod.)
- literární složka výuky cizího jazyka (4 hod.)
- Literature
- required literature
- Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
- Funk, Hermann; Kuhn, Christina; Skiba, Dirk; Spaniel-Weise, Dorothea; Wicke, Rainer E. (2017): Deutsch lehren lernen 4: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
- recommended literature
- Hille, Almut; Schiedermair, Simone (2021): Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: eine Einführung für Studium und Unterricht. Narr Studienbücher Literaturwissenschaft. Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kromere, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros, Lourdes (2016): DaF Unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
- Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
- Teaching methods (in Czech)
- Rešerše, diskuse, prezentace, peer feedback, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
- Assessment methods (in Czech)
- • ústní zkouška
• konkrétní portfoliový úkol: příprava a prezentace návrhu jedné dílčí vyučovací aktivity zaměřené na rozvoj zvolené jazykové činnosti či jazykového prostředku (zasazené do kontextu vyučovací hodiny) s následným řízeným peer-feedbackem. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0062