PdF:SZc0064 Oborová didaktika obč.vých. 2 - Informace o předmětu
SZc0064 Oborová didaktika občanské výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZc0064/01: Pá 28. 2. 9:00–12:50 učebna 21, Pá 14. 3. 14:00–17:50 učebna 27, Pá 28. 3. 9:00–12:50 učebna 72, 14:00–17:50 učebna 39, Pá 11. 4. 9:00–12:50 učebna 20, R. Štěrba
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku za využití příslušných přístupů a výukových metod.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu účastník je schopen: analyzovat obsahovou složku předmětu, posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV, dokázat je aplikovat v tématech OV na vlastních odučených hodinách s respektem k potřebám žáka a následně provést jejich reflexi.
- Osnova
- 1.-2. Plánování výuky – didaktická analýza učiva OV (2 hod.)
- 3-4. Analýza učebnic a metodických materiálů k OV. (2 hod.)
- 5.-6. Přístupy k výuce OV – strukturování vyučovací jednotky. (2 hod.)
- 7. - 10. Vybrané výukové metody na učivu OV. (4 hod.)
- 11.- 12. Metody kritického myšlení v tématech OV. (2 hod.)
- 13.-14. Metoda řešení morálních dilemat na učivu OV. (2 hod.)
- 15.-16. Principy a hodnoty demokracie ve výuce OV. (2 hod.)
- 17.-20. Osobnostně rozvojová témata v OV. (4 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2). Portál.
- Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem.
- Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. (2006). Demokracie ve škole. Masarykova univerzita
- Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál
- Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Portál.
- Valenta, J. (c2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. AISIS
- Valenta, J. (2010). Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy (2., (dopl.) vyd). AISIS.
- Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Grada.
- doporučená literatura
- Lesňák, S. (2020). Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků. Masarykova univerzita.
- Steel, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
- Štěrba, R. (2013) Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti.
- In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, s. 162-174.
- Van Den Brink-Budgen, Roy. (2000) Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books.
- Výukové metody
- Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
- Metody hodnocení
- Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – analýza a komparace realizace vyučovacího procesu vlastní a hospitované vyučovací hodiny občanské výchovy.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0064