SZc0072 Didactics of art education 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámení s hlavními proudy v historii a současnosti teorie a praxe výtvarné pedagogiky. Studium děl vybraných osobností. Artefiletika a prožitková pedagogika – cíle, metody, praktické postupy.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
1. Definovat smysl výtvarné výchovy
2. Porozumět dětskému a studentskému výtvarnému projevu
3. Pracovat samostatně na plánech pro výuku výtvarné výchovy
Syllabus (in Czech)
  • Výtvarní umělci a „dětské umění“ (umění moderny, postmoderny a současné umění – paralely mezi uměním a dětským výtvarným projevem a vizuálními projevy dospívajících, komentované příklady, významové interpretace). (1 hod.)
  • Psychologické a pedagogické aspekty dětského výtvarného projevu v kontextu současné multimediality a postprodukce. Výtvarný projev dítěte nebo studenta – nové motivační zdroje, kombinace virtuálního a reálného. Komentované příklady z dobré praxe. (1 hod.)
  • Charakteristika vybrané osobnosti teorie a praxe výtvarné výchovy – aktuální poselství a nadčasové přesahy z textů vybrané osobnosti. Knižní a časopisecké publikace – reflexe díla osobnosti. (1 hod.)
  • Kazuistiky deseti vybraných dětských prací (osnova kazuistiky viz dále, výběr prací lze omezit na materiálové produkty, ale je možno jej zaměřit i na produkty vytvořené digitálními technikami). (1 hod.)
  • Projevy umění art brut, spontaneita a expresivita ve výtvarné práci dítěte nebo studenta (srovnávací studie vybraných autorů). (1 hod.)
Literature
    required literature
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Obrazy příběhů – příběhy obrazů: (výzkum fenoménu Stránka 50 z 215 narativnosti v obrazech autorů s mentálním postižením). Brno: Masarykova univerzita, 2011. 110 s. ISBN 978-80-210-5734-0.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 351 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; sv. 83. ISBN 80-210-3029-1. doporučená
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, ed. a HAVLÍČEK, Jiří, ed. Spiritualita: fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců: sborník tran
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999. 132 s. ISBN 80-210-2079-2.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a kol. Trasy: výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 255 stran. ISBN 978-80-210-7544-3.
  • fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 113. ISBN 978-80-210-4593-4.
  • ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. 56 s. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
  • HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0
  • READ, Herbert Edward. Art and Society. 4th Ed. London: Faber and Faber, 1967. 152 s. obr. příl.
  • LOWENFELD, Viktor a BRITTAIN, W. Lambert. Creative and mental growth. 1st Print. New York: Macmillan, 1964. 412 s
  • VALACHOVÁ, Daniela. Povedzme to farbami: multikultúrna výchova a jej možnosti vo výtvarnej výchove. V Tribunu EU vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2009. 146 s. ISBN http://babyradovahana.cz/
Teaching methods (in Czech)
Metody jsou zaměřeny na tyto cíle:
• Žák rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb;
• poznává účastníky vzdělávacího programu a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky;
• vede výuku tak, aby umožňovala každému účastníkovi aktivně se zapojit a maximálně rozvíjet jeho či její profesní kompetence učitele;
• podporuje u účastníků motivaci k učení a rozvoji v roli učitele a reaguje na jejich potřeby;
• vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu;
• vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení; • hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že účastníkům poskytuje a také od nich přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také účastníky;
• spolupracuje s dalšími kolegy vzdělavateli (vč. provázejících2 a uvádějících učitelů) na výuce a podpoře konkrétních účastníků;
• reflektuje svou výuku na základě důkazů o učení účastníků; • s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli vzdělavatele budoucích učitelů a řídí svůj další profesní rozvoj;
• odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji, vede účastníky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou;
• a pracuje na svém duševním zdraví a psychohygieně.
Assessment methods (in Czech)
Portfolio
Obsahuje písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe, b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje) e) další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu. Mezi další doporučené součásti portfolia patří: f) seznam odborné literatury zejména z oblasti výtvarné pedagogiky, kterou účastník použil pro přípravu a výkon praxe, g) anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (dokumentaci o průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin). V portfoliu jsou uvedena dále specifika cílů výtvarné výchovy, materiální a prostorové nároky na výuku
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0072