SZc0073 Didactics of art education 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zkoumání intermediality v umění a ve výtvarné pedagogice s cílem na závěr zkoncipovat originální intermediální projekt pro určitou skupinu (cílová skupina je vymezena věkem a institucí, ve které se projekt bude realizovat). Intermediálním projevem se rozumí vyjádření na pomezí různých výtvarných médií – jak klasických (kresba, malba, modelování, prostorové vytváření, fotografie, film), tak i nových médií (počítač, digitální fotografie, video, internet), ale také mohou být zapojeny mimovýtvarné projevy – hudba, drama, literatura, výrazový tanec. Inspirací pro koncepci projektu může být rozsáhlá kapitola akčního umění vznikajícího ve světě již od padesátých let, ale i starší projevy intermediality v umění vznikající už od jeho samých počátků (rituály, Gesamtkunstwerk, modernistická avantgardní hnutí).
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
1. Naplánovat a připravit po stránce obsahové i metodické dlouhodobý výukový projekt pro vybranou cílovou skupinu
2. Realizovat projekt se žáky a reflektovat jeho význam pro samostatné výtvarné myšlení
3. Prezentovat projekt na úrovni školy i mimo školu (například pro rodičovskou veřejnost)
Syllabus (in Czech)
  • 1. Uvnitř školy a mimo školu (reakce na aktuální dění v prostředí školy a mimo školu, mezipředmětová spolupráce (žáci druhého stupně základních škol a studenti středních škol) (5 hod.)
  • 2. Osobní profily a interpersonální vztahy, konceptuální akce v prostoru se zaměřením na propojení klasické kresby, malby, prostorového vyjadřování a digitálních médií (studenti středních odborných škol) (10 hod.)
  • 3. Tělo a duše – introspekce, identita a sebehodnocení jako téma klasických výtvarných oborů a digitálních technik (účastníci volnočasových aktivit) (5 hod.)
Literature
    required literature
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana et al. Téma – akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 183 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4506-9.
  • POSPISZYL, Tomáš. Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii: (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Vyd. 1. Praha: Tranzit.cz, 2014. 207 s. Navigace; sv. 13. ISBN 978-80-87259-28-3.© 2014 Ex Libris, NK
    recommended literature
  • MUSILOVÁ, Jana. Výtvarná tvorba teenagerů ve veřejném prostoru. In BABYRÁDOVÁ, Hana. Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, s. 38.
  • PAVLÍČKOVÁ, Kateřina. O kontextu a významu. In Umělecké dílo ve veřejném prostoru: katalog 4. výroční výstavy Sorosova centra současného umění: 2.10.1997-2.11.1997, Veletržní palác, Praha. Praha: Sorosovo centrum současného umění, 1997, s. 80.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, reflektivní dialog, komentovaná etuda, autorská prezentace rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb.
Assessment methods (in Czech)
Portfolio obsahuje písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe, b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje) e) další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu. Mezi další doporučené součásti portfolia patří: f) seznam odborné literatury zejména z oblasti výtvarné pedagogiky, kterou účastník použil pro přípravu a výkon praxe, g) anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (dokumentaci o průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin). V portfoliu jsou uvedeny dále specifika cílů výtvarné výchovy, materiální a prostorové nároky na výuku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0073