SZc0074 Didactics of art education 3

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zkoumání role učitele výtvarné výchovy, která prochází ve 21. století celou řadou proměn, je posilována autenticita žákovy orientace ve vizuálním prostředí a mění se i role učitele, který vystupuje jako iniciátor kreativních participativních projektů. Cílem semináře je seznámit se s koncepcí učebních plánů a programů pro různé typy škol (základní, střední a odborné školy) a s pravidly přípravy výtvarné dílny a workshopu. V semináři budou probírána témata: modely učebních plánů výuky výtvarné výchovy na základních školách – mezioborové přesahy učiva výtvarné výchovy, proporce tradičních výtvarných disciplín a disciplín využívajících nová média, etické aspekty výtvarného projevu, návaznost učebních programů na aktuální tendence ve výtvarném umění, inspirace výtvarné výchovy literaturou, hudbou, tancem, divadlem a digitálním uměním. Interaktivní výtvarné činnosti ve škole i mimo školu.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen: Připravovat a realizovat výukový plán nebo výtvarnou dílnu. Kvalifikovaně vést výuku výtvarné výchovy.
Syllabus (in Czech)
  • Mezioborové téma jako prostředek interdisciplinární integrace (doporučené náměty: osoba a prostředí, skupina, profese, rodina, zájmy). (2 hod.)
  • Expresivita v kontextu tradičních a digitálních médií. Výraz, sebevýraz, sebehodnocení, terapeutická povaha tvorby) (2 hod.)
  • Participativní a kolaborativní přístupy k „tvorbě“ ve škole i mimo školu. Environmentální projekty. (2 hod.)
  • „Nová materialita“ a permanentní invence ve vizuálních projevech –inspirace manuální výtvarné činnosti v digitálním prostředí. (3 hod.)
  • „Open space“ – výtvarné aktivity ve veřejném prostoru, site-specific art jako inspirace výtvarného pedagoga. (3 hod.)
  • Kreativita a sociální sítě - „making“ and „doing“ ve webovém prostředí, výtvarná kreativita jako interakce. (3 hod.)
Literature
    required literature
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a kol. Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny
  • FULKOVÁ, Marie a NOVOTNÁ, Marie. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999. 118 s. ISBN 80-7168- 591-7.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997. 127 s. ISBN 80-7168-382-5 dramatické dílny: metodické listy pro učitele základních i středních škol. Vyd.1. Brno: Masarykova unive
    recommended literature
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana et al. Téma – akce – výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 183 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4506-9.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, interaktivní dialog, reflexívní autorská prezentace.
Assessment methods (in Czech)
Portfoliový úkol – v portfoliu jsou uvedeny dále specifika cílů výtvarné výchovy, materiální a prostorové nároky na výuku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0074