So216 Course 1 - adaptation

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
So216/KombiSem01: Fri 20. 9. 17:00–19:50 kancelář vyučujícího, Sat 21. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, Sun 22. 9. 9:00–19:50 kancelář vyučujícího, P. Soják
So216/PrezOst01: Fri 20. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, Sat 21. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, Sun 22. 9. 9:00–19:50 kancelář vyučujícího, P. Soják
Prerequisites
The subject is an obligatory part of Social pedagogic and free time education.
Presumtions: Active involvement to activities in the course, seberealization by preparing and processing of the tasks.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Meeting of students in a new collectice, selfexperience and selfcognition activitties, leisure time activities in nature, forms of work in leisure time.
At the end of the course, the students will be able:
- Reflect their own individual experience as a prerequisite for quality work as a teacher.
- Outline self cognition outdoor techniques.
- Use particular specific standards for the work with clients in leisure time activities.
Learning outcomes
Student: ● will meet new colleagues outside of the pedagogical faculty ● will seek new pages of his/her personality in relation to oneself, to the others or to the field of his/her study ● will set up his/her priorities and define motivation in relation to oneself, to the others, to the field of his/her study
Syllabus
  • Students by active particiating go through the first freetime activities, which are conciped so as to allow closer nonformal meeting out of enviroment of pedagogical faculty and at the same time to allow cognition of new aspects of own personality.
Literature
    not specified
  • BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto ČTK, 1987.
  • CHOUR, J. Receptář her Náměty a návody pro vedoucí dětí a mládeže. Praha : Portál, 2000.
  • BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.Praha : Portál, 2001.
  • ZAPLETAL, M. (ed.) Hry Jaroslava Foglara. Praha : Olympia, 2000.
  • ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc : Hanex, 2000.
  • ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her, svazky I - IV (Hry v přírodě, Hry v klubovně, Hry na hřišti a v tělocvičně, Hry ve městě). Praha : Laprez, 1995.
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2000.
  • BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001.
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha : Portál, 2002.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 1998.
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992.
  • NEUMANN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha : Portál, 1998.
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
  • MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 1998.
  • ŠIMAK, J. Lidské pudy a emoce. Praha : NLN, 1995.
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry Praha : Portál, 1998.
  • HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
  • MÁTEJOVÁ, Z. Teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava : UJAK, 1991.
  • SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ and Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody (Cookbook for lectors of experientially oriented courses, or we are (Not)cooking just with water). 2014. ISBN 978-80-210-7572-6. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry v tělocvičně. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 243 s. ISBN 80-7178-555-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 325 s. ISBN 80-7178-405-2. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-447-8. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
Teaching methods
Hands-on training in the nature.
Assessment methods
Teaching methods: course (3 day outdoor training).
The course is finished by: credit.
Credit requirements: Active participation and involvement in the planned activities. Hand in the written reflexion and feed back.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 3 dny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/So216