PdF:Bi2MP_ZMIC Zákl. mikrobiologie - Informace o předmětu
Bi2MP_ZMIC Základy mikrobiologie
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu by měl být student schopen:
- vysvětlit základní termíny používané v mikrobiologii, vyložit hlavní rozdíly mezi jednotlivými skupinami mikroorganizmů, uvést jejich základní taxonomické členění a vyjmenovat jejich typické zástupce;
- popsat jednotlivé pracovní pomůcky používané v mikrobiologické laboratoři a interpretovat jejich specifické funkce;
- připravit kultivační média pro izolaci, růst a uchovávaní mikroorganizmů;
- aplikovat základní mikrobiologické metody (izolace, kultivace a identifikace mikroorganizmů, očkování, mikroskopování mikroorganizmů atd.);
- pochopit důležitost sterilní práce v mikrobiologické laboratoři;
- obecně charakterizovat výskyt mikroorganizmů v životním prostředí (půda, voda), jejich podíl na toku živin v prostředí a jejich význam pro člověka (původci infekčních onemocnění, komenzálové, využití mikroorganizmů v průmyslu a výzkumu, bioremediace) - Osnova
- 1. Teorie: Bezpečnost práce. Pracovní záznam – protokol. Úvod do mikrobiologie. Mikrobiologie jako vědní obor, její historické milníky a význam v současnosti. Význam mikroorganizmů. Základní členění mikroorganizmů. Základní zásady práce s mikroorganizmy. Popis pracovního náčiní a přístrojového vybavení v mikrobiologické laboratoři. Význam sterilizace a aseptické práce. Praktické úlohy: Sterilizace pracovního náčiní.
- 2. Teorie: Buňka. Charakteristika prokaryontní buňky. Základy taxonomie bakterií. Typy kultivačních médií. Praktické úlohy: Příprava sterilních kultivačních médií: tekutého (bujón) a ztuženého (agarová plotna, šikmý agar) média pro kultivaci mikroorganizmů.
- 3. Teorie: Způsoby očkování a kultivace mikroorganizmů. Způsoby izolace a identifikace mikroorganizmů. Praktické úlohy: Očkování, kultivace a izolace (křížový roztěr) mikroorganizmů.
- 4. Teorie: Mikroskopie a mikroorganizmy I. – zásady práce s mikroskopy, typy mikroskopů (světelný, fluorescenční, konfokální a elektronový), mikroskopické techniky, chyby při mikroskopování, údržba mikroskopu. Praktické úlohy: Pozorování mikroorganizmů ve světelném mikroskopu – morfologie bakteriálních buněk.
- 5. Teorie: Mikroskopie a mikroorganizmy II. – nativní, fixovaný a trvalý preparát, způsoby barvení mikroorganizmů. Hodnocení morfologie kolonií mikroorganizmů. Praktické úlohy: Pozorování mikroorganizmů ve světelném mikroskopu – barvení mikroorganizmů (barvení dle Grama, atd.).
- 6. Teorie: Vliv vnějšího prostředí na mikroorganizmy. Buněčný cyklus prokaryont. Praktické úlohy: Metody stanovení počtu buněk v mikrobiální kultuře (stanovení počtu buněk mikroskopickým počítáním, stanovení počtu buněk pomocí kultivačních médií, nefelometrické stanovení počtu buněk).
- 7. Teorie: Význam bakterií pro člověka I. – patogenní a nepatogenní bakterie, využití mikroorganizmů ve výzkumu. Ekologie mikroorganizmů I. – mikroorganizmy a voda. Praktické úlohy: Orientační stanovení bakteriálního znečištění vody prostřednictvím kultivace psychrofilních a mezofilních bakterií.
- 8. Teorie: Význam bakterií pro člověka II. - využití bakterií v průmyslu, bioremediace. Ekologie mikroorganizmů II. – mikroorganizmy a půda, mikroorganizmy a potraviny. Praktické úlohy: Izolace půdních bakterií poutajících vzdušný dusík pomocí kultivačních médií. Mikrobiologický rozbor potravin (jogurt) prostřednictvím kultivace. Mikroskopické pozorování bakteriálních kultur izolovaných z potravin (jogurt).
- 9. Teorie: Biologicky aktivní látky – barviva, antibiotika, vitamíny, růstové faktory. Difúzní metoda. Praktické úlohy: Sledování vlivu barviv a antibiotik na růst mikroorganizmů prostřednictvím kultivace bakterií na agarových plotnách.
- 10. Teorie: Charakteristika eukaryontní buňky. Buněčný cyklus eukaryont. Kvasinky: jejich význam pro člověka (kvasné procesy, modelové organizmy, patogenní zástupci). Význam kvasinky Saccharomyces cerevisiae. Praktické úlohy: Kultivace a mikroskopování kvasinek. Saccharomyces cerevisiae v jednotlivých fázích buněčného cyklu. Vitální barvení buněk Saccharomyces cerevisiae – vitální test.
- 11. Teorie: Úvod do veterinární mikrobiologie. Další mikroskopické organizmy - viry, houby, paraziti.
- 12. Mikrobiologie v praxi – exkurze na vybrané mikrobiologické pracoviště (bude upřesněno v průběhu semestru).
- 13. Internetové zdroje, sbírky mikroorganizmů, kontrola protokolů.
- Literatura
- doporučená literatura
- JANDOVÁ, Božena a Ludmila KOTOUČKOVÁ. Praktikum z mikrobiologie. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 1996, 67 s. ISBN 80-210-1374-5. info
- VESELÁ, Mária a Milan DRDÁK. Praktikum z obecné mikrobiologie. Vyd. 2. přeprac. Brno: Vysoké učení technické v Brně, 1999, 87 s. ISBN 80-214-1305-0. info
- neurčeno
- NĚMEC, Miroslav a Pavel MAZAL. Cvičení z mikrobiologie. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1989, 201 s. ISBN 8021000910. URL info
- PAVLASOVÁ, Lenka. Mikrobiologie pro učitele přírodopisu a biologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009, 83 s. ISBN 9788072904068. info
- Vybrané metody v mikrobiologii. Edited by Josef Cudlín. Vyd. 1. Praha: Academia, 1981, 488 s. URL info
- KOCKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, A, G BASAŘOVÁ, Olga BENDOVÁ, Karel BERAN, V BETINA, M BETINOVÁ, P BIELY, V FARKAŠ, Marie HAVELKOVÁ, Z HOLAN, M KAHLER, Marie KOPECKÁ, Arnošt KOTYK, V KOVÁČOVÁ, J LIEBLOVÁ, O MARKOVIČ, E MINÁRIK, Oldřich NEČAS, J ŘIČICA, M SOBOTKA, Augustin SVOBODA, Eva STREIBLOVÁ, Josef ŠANDULA, L ŠILHÁNKOVÁ, Jana SUBIKOVÁ, A TOMŠÍKOVÁ a David VRÁNA. Kvasinky ve výzkumu a praxi. 1. vyd. Praha: Academia Praha, 1986, 379 s. Československá akademie věd. URL info
- NĚMEC, Miroslav a Dana HORÁKOVÁ. Základy mikrobiologie pro učitelské studium. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, 233 s. ISBN 8021020601. info
- JANDEROVÁ, Blanka a Olga BENDOVÁ. Úvod do biologie kvasinek. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 108 s. ISBN 8071849901. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, laboratorní cvičení
- Metody hodnocení
- Studenti jsou povinni v průběhu celého semestru navštěvovat jednotlivá laboratorní cvičení (povolena je jedna neomluvená absence). Úspěšné absolvování předmětu je podmíněno kontrolou vyplněných pracovních protokolů vyučujícím. Zápočet je studentům udělen po splněném písemném testu o 20 otázkách.
- Informace učitele
- Studenti mohou navštívit: http://www.med.muni.cz/mikroblg/atlas/index_cs.htm http://www.sci.muni.cz/ccm/ http://www.medmicro.info/ http://mikrosvet.mimoni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/Bi2MP_ZMIC