PdF:CJ3BP_LILD Intermedialita literárního díl - Informace o předmětu
CJ3BP_LILD Intermedialita literárního díla
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 14:50–15:35 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty s tzv. druhými životy literárních děl v jiných uměleckých druzích. Nastínit základní historicko-kulturní souvislosti vzájemného ovlivňování literatury a jiných druhů umění. Na příkladech konkrétních děl (zejm. s využitím kulturního potenciálu města Brna) přiblížit specifika různých přístupů ke zpracování téže látky a poukázat na rozdílnosti v percepci. V souvislosti s tématem také příležitostně upozorňovat studenty na možnosti využití vybraných děl ve výuce ČJ, případně souvisejících předmětů. Na konci kurzu student bude schopen: - porozumět principům transferu látky mezi jednotlivými uměleckými druhy - rozeznat specifické vyjadřovací prostředky divadla, filmu, výtvarného umění a hudby - reflektovat vlastní zážitek - analyzovat a interpretovat umělecké dílo - uvažovat o možnostech využití jiných uměleckých děl při výuce ČJ a literatury
- Osnova
- 1. Úvod – základní informace o předmětu a způsobu výuky; informace o termínech, do nichž je nutno seznámit se s probíranými díly 2. Teorie + vysvětlení základních pojmů (látka, motiv, téma, „forma“, „obsah“, struktura, kontext, recepce, komparativní přístupy atd.) 3. Literatura a výtvarné umění 4. Literatura a hudba 5. Fenomén adaptace + nástin základních principů adaptací a dramatizací literárních děl 6. Literatura a divadlo 7. Literatura a film + průřezové téma: možnosti využití „jiných realizací literárních děl“ ve výuce (spolupráce škol s uměleckými institucemi, speciální vzdělávací programy uměleckých institucí apod.)
- Literatura
- Intermediální poetika příběhu. Edited by Stanislava Fedrová - Alice Jedličková. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2011, 349 s. ISBN 9788087481561. info
- Výukové metody
- přednáška; diskuze; interaktivní osnova v IS MU + domácí příprava (seznámení se s vybraným uměleckým dílem včetně případné individuální návštěvy vybrané kulturní instituce – doporučený harmonogram bude studentům předložen na začátku kurzu)
- Metody hodnocení
- esej (cca 4–6 normostran): zhodnocení vztahu konkrétního uměleckého díla a jeho literární předlohy – dle vlastního výběru studenta
- Informace učitele
- Další doporučená literatura: Hutcheon, L. Teória adaptácie. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012 Merenus, A. Nárys teorie dramatizací literárních děl. Dizertační práce, Brno: MU, 2012 Tureček, D. České literární romantično: synopticko-pulzační model kulturního jevu. Vyd. 1. Brno: Host, 2012
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ3BP_LILD