OV2RC_DF1 Dějiny filozofie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
konzultace. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tomto kursu se posluchači seznámí se základními postavami a problémy antické filosofie od Thaléta po novoplatonismus. Po úspěšném zvládnutí kursu bude student schopen vysvětlit základní problémy a charakterizovat myšlení hlavních postav z dějin nejstarší filosofie. Na konci kurzu bude student schopen: pochopit klíčové momenty novověké metafyziky, epistemologie a metodologie, vysvětlit základní principy velkých filozofických koncepcí té doby, dokáže rovněž patřičně interpretovat myšlenky a důvody významných novověkých filozofů, interpretovat vybrané filosofické texty.
Osnova
  • 1.Filosofie a filosofování. Údiv. Úzkost. Filosofické otázky. 2.Miléťané a Pýthagorás ( kvalita a kvantita). 3.Hérakleitos versus Parmenidés? (skutečnost a zkušenost, epistémé a doxa). 4.Mladší fysikové a atomisté (existence mnohosti). 5.Sókratés versus sofisté (gnoseologie a etika). 6.Platón versus Platón (člověk člověkem dvou světů, Platónovo učení o duši). 7.Aristotelés a Platón (nové otázky a nové odpovědi). 8.Základní otázka helénismu a její řešení (stoicismus, epikureismus, antický filosofický skepticismus). 9.Novoplatonismus, poslední obranný filosofický val proti křesťanství? 10.Raně křesťanské myšlení (patristika – její reakce na novoplatonismus). 11.Křesťanské myšlení scholastické - předscholastika - raná scholastika (dialektikové versus antidialektikové, boj o universália) - vrcholná scholastika (filosofická obrana křesťanství proti averroismu–T.Akvinský 12. Renesanční platonismus versus renesanční aristotelismus. 13. Myšlení vrcholné renesance (filosofie a věda). 14. Pojem novověk a jeho naplnění. F. Bacon. 15. Descartova cesta ke "Cogito, ergo sum" a její důsledky. 16. Reakce na Descartův dualismus a nejen na něj. Spinoza.Genius Leibnizův. 17 Skromnost filosofa Locka a jeho vliv v následujících dějinách filosofie. 18. Berkeleyova kritika J.Locka a jeho cesta k " Být, znamená být vnímán." 19. Humův čistý empirismus? 20. Optimistický racionalismus osvícenství. 21. Filosofie I.Kanta, základní přelom v dějinách myšlení. 22. Filosofie Fichtova, duchovní odkaz doby. 23. Filosofie Schellingova, protipól filosofie Fichtovy? 24. Hegelova filosofie filosofií svobodného či nesvobodného člověka?
Literatura
    povinná literatura
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaleta k Rousseauovi). 2. rozš. vyd. Praha: Paseka, 1999, 374 s. ISBN 8071852430. info
  • HORYNA, Břetislav. Filosofický slovník. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4. info
  • SOBOTKA, Milan. Dějiny novověké filosofie. Praha: Filozofický ústav, 1993. info
    doporučená literatura
  • BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 80-7182-147-0. info
  • SOBOTKA, Milan, Milan ZNOJ a Josef MOURAL. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela [Sobotka, 1994]. 2., opr. vyd. Praha: Filosofia, 1994, 268 s. ISBN 80-7007-057-9. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Závěrečná semestrální práce: Rozsah 13 stran. Studenti využijí primární a sekundární literaturu. Studenti v seminární práci dokáží, že jsou schopni číst filosofický text, porozumět filosofickému textu, interpretovat filosofický text na základě znalostí získaných ve výuce. Závěr: ústní zkouška.Tři otázky, všechny zodpovědět. Student musí prokázat znalosti, které odpovídají zadané povinné literatuře a obsahu výuky (viz syllabus).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.