SODR_PAT Sociální patologie

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinně-volitelný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.
Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět předpokládá vstupní znalosti na úrovni zkoušky Sociální patologie a prevence v magisterském studiu, které rozvíjí v hlubších teoreticko-empirických dimenzích oboru.
Posiluje především metodologické kompetence doktoranda v oboru sociální patologie, které budou směřovat ke schopnosti realizovat kvalitní, aplikovaný pedagogický výzkum v rámci problematiky oboru.
Po absolvování předmětu se očekává, že student bude schopen:
- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly a prokázat odbornou orientaci v oblasti sociálních patologií a deviací;
- projektovat a realizovat výzkum aplikovaně v oblasti sociální patologie;
- interpretovat výsledky a zpracovat do závěrečné zprávy, příp. připravit k publikování formou odborného článku.
Osnova
  • Předmět má umožnit studentu hluboký teoretický základ v problematice sociálních patologií a rozvinutí schopnosti aplikace teoretických poznatků při realizaci výzkumu konkrétního jevu, popř. projevu v chování. Student bude schopen reflexe metodologického postupu svého šetření.
  • Témata přednášek a okruhy ke zkoušce a možnému výzkumu:
  • 1. Sociální patologie jako aplikovaný vědní obor. Terminologie oboru. Sociální deviace – vymezení, etiologie, teorie a stupně sociálních deviací. Rizikové chování a jeho formy.
  • 2. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Institut sociální kontroly.
  • 3. Prevence, náprava, represe. Stupně prevence a její systém v české společnosti. Metodický pokyn MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Funkce ve škole – školní metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog, romský pedagogický asistent aj. Minimální preventivní program.
  • 4. Intervence a odborná pomoc. Odborné instituce v prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů. Systém odborné pomoci a odborných zařízení. Možnosti nápravy a postihu (mediace a probrace, ústavní péče, ochranná výchova, výkon odnětí svobody, vězeňství).
  • 5. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Kompetence sociálního pedagoga. Odborná příprava pedagogů a rozvoj jejich kompetencí v oblasti sociální patologie.
  • 6. Patologie školního prostředí a rizikové chování dětí školního věku. Disociální problémy: neposlušnost, nekázeň, vzdorovitost, lež. Asociální poruchy: Záškoláctví, dětská agrese a šikana, delikvence, experimentování s návykovými látkami. Vymezení, etiologie, intervence, prevence.
  • 7. Kriminalita v kontextu právního státu. Možné podoby kriminálního a společensky neakceptovatelného chování.
  • 8. Poruchy chování. Vymezení, etiologie, specifika práce s jedinci s poruchami chování, diagnostika, odborná pomoc a ústavní péče. Vymezení etopedie, poslání etopeda.
  • 9. Patologické závislosti. Vymezení, znaky, typy, možnosti intervence a pomoci. Terciární prevence. Drogová závislost jako specifická forma závislostního chování. Analýza, prevence, náprava.
  • 10. Patologie rodiny. Rozvodovost, domácí násilí, stalking, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN. Vymezení, etiologie, možnosti pomoci, zainteresovaná poradenská pracoviště a další instituce.
  • 11. Poruchy v životě jednotlivce – bezdomovství, prostituce, suicidalita. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava a prevence.
  • 12. Extrémní hnutí, sekty a kulty. Vymezení, etiologie, klasifikace, možnosti řešení (ve společenském měřítku) Xenofobie, rasismus. Specifika fenoménu. Pozice společnosti.
  • 13. Příprava výzkumu v oblasti sociální patologie. Výzkumný design, formulování cílů, volba metod.
  • 14. Kvalitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.
  • 15. Kvantitativní výzkum v oblasti sociálních patologií. Jeho využití, realizace, aplikace pro praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • ČECH, T. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno : Masarykova univer-zita, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7392-153-8.
  • ONDREJKOVIČ, P. aj. Sociálna patolológia. Bratislava : Veda, 2001. ISBN 80-224-0685-6.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 9788026202196. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. učebnice. ISBN 978-80-210-4573-6. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, 583 s. ISBN 80-7367-123-9. info
  • HRONCOVÁ, Jolana a Blahoslav KRAUS. Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2006, 251 s. ISBN 8080832234. info
  • Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Edited by Richard Jedlička. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
  • HRČKA, Michal. Sociální deviace. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 302 s. ISBN 80-85850-68-0. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Výukové metody
Přednášky, projektování, terénní výzkum
Metody hodnocení
Předpoklady pro ukončení předmětu:
1. Realizace výzkumu se všemi zmíněnými náležitostmi.
2. Kolokvium – rozprava nad realizací výzkumu, odborný přehled v oboru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.