SP4MP_SYPR Symptomatic Speech Disabilities

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP4MP_SYPR/01: Mon 12:05–13:45 učebna 53, P. Kopečný
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. 2.Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, průběh komunikačního procesu. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3.Ontogeneze dětské řeči, vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči. 4.Specifika vývoje řeči dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči. 5.Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. 6.Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. 7.Poruchy vývoje řeči (narušený vývoj řeči), dělení poruch vývoje řeči. 8.Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči. 9.Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. 10.Rozvoj foneticko – fonologické roviny řeči u žáků s MR (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace). 11.Rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči MR žáků (pasivní a aktivní slovní zásoba). 12.Rozvoj morfologicko-syntaktické roviny řeči (gramatická stavba řeči, jazykový cit). 13.Rozvoj pragmatické roviny řeči (žádost, navázání a udržení rozhovoru, eliminace intruse, souvislé vyjadřování, dramatizace). 14.Struktura a obsah řečové výchovy v základní škole praktické.
Syllabus
  • The symptomatic speech disorders: causes and mechanism of the causes, classification. The symptomatic speech disorders by the physically disabled: the children with cerebral palsy. The childrens by the hearing and visually impaired (blind): symptomatology going through all speech stages. Characteristics of mental retardation: the development of the speech at the mentally retarded, the incidence of the symptomatic speech disorders at the mentally reaterded. The possibilities of assessment, the principles of the speechtherapy service care as a part of the complex rehabilitation of the individuals with symptomatic speech disorders,the persons of the multihandicapped disorders.
Literature
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti (Speech therapy for young adults with disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 pp. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 191 stran. ISBN 9788026203698. info
  • GIEL, Barbara. Sprach- und Kommunikationsförderung bei Kindern mit Down-Syndrom : ein Ratgeber für Eltern, pädagogische Fachkräfte, Therapeuten und Ärzte. 1. Auflage. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2012, 80 stran. ISBN 9783824808762. info
  • KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012, x, 477. ISBN 9783437483516. info
  • KAISER-MANTEL, Hildegard. Unterstützte Kommunikation in der Sprachtherapie : Bausteine für die Arbeit mit Kindern und Jugendlichen. Basel: Ernst Reinhardt Verlag, 2012, 156 stran. ISBN 9783497022632. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 9788026200413. URL info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
  • WILKEN, Etta. Sprachförderung bei Kindern mit Down-Syndrom : mit ausführlicher Darstellung des GuK-Systems. 11. Auflage. Suttgart: Verlag W. Kohlhammer, 2010, 213 stran. ISBN 9783170212930. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Symptomatické poruchy řeči. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 45-57. ISBN 80-85931-51-6. info
Teaching methods
seminar, discussion
Assessment methods
credit: semester paper, final written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali SZZ ze specializace Logopedie a surdopedie a Více vad.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SP4MP_SYPR