SPCK1_DID3 Methodology - Lower Primary Schools for Pupils with Special Needs 3 (Other Subjects)

Faculty of Education
Autumn 2015
Extent and Intensity
0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 5. 12. 7:30–14:40 učebna 50, Fri 18. 12. 7:30–14:40 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
Approach to pupils with special educational needs. Education, subjects of special care. Teaching methodology for students with health impairment with focus on intellectual disabilities.Should be able to apply teaching methodology for students with health impairment with focus on intellectual disabilities
Syllabus
  • 1) Education and teaching methodology for students with intellectual disabilities
  • 2) Education and teaching methodology for students with hearing impairment
  • 3) Education and teaching methodology for students with physical impairments
  • 4) Education and teaching methodology for students with visual impairments
  • 5)Education and teaching methodology for students speech impairments
  • 6) Education and teaching methodology for students with specific learning difficulties
  • 7) Education and teaching methodology for students with autism spectrum disorders
  • 8) Education and teaching methodology for students with multiple disabilities
  • 9) Education of socially disadvantaged pupils.
Literature
  • potíže dětí s učením
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením (Special Educational Support for People with Physical Disabilities). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 pp. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • ČADILOVÁ, Věra and Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 405 stran. ISBN 9788073674755. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER and Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie (Teaching the Mentally Impaired). 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 pp. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. 1. vyd. Brno: MSD, 2007, 103 s. ISBN 9788073920111. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). 1st ed. Brno: Paido Brno, 2007, 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vydání první. Brno: MSD, spol. s r.o., 2006, 208 stran. ISBN 8086633403. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
  • ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. První vydání. Praha: Septima, spol. s r.o., 2006, 64 stran. ISBN 8072162322. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects Teaching the Physically Impaired). druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 pp. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Individuals with Profound and Multiple Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. (Development of Graphic, Fine and Gross Motor Skills). In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, p. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR (Up-to-day trends in education children and pupils with specific educational needs in the Czech Republic). Brno: MSD, 2005, 416 pp. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
  • BARTONOVA, Miroslava. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole se zaměřením na SPU (Education of pupils with special educational needs at basic school with specialization on specific learning difficulties). 2005. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 206 stran. ISBN 8071788139. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 128 pp. ISBN 80-210-3613-3. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 187 s. ISBN 807178821X. info
  • Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit : sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. Edited by Vladimír Smékal. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003, 197 s. ISBN 80-85947-82-X. info
  • SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 63 s. +. ISBN 80-7178-736-1. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002, 303 s. ISBN 8024603292. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
  • Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 22 s. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 94 s. ISBN 8024402505. info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva and Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43, 15. info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva and Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43, 15. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 34 l. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 pp. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001, 333 s. ISBN 80-7178-570-9. info
  • ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2., rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 84 s. ISBN 8024702770. info
  • Autismus. Edited by Hana Šmejkalová - Miroslava Jelínková. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2000, 14 l. info
  • Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2000, 19 l. info
  • GÜNTHER, Klaus B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy : etapová zpráva o hamburském bilingválním školním experimentu : (český překlad vybraných částí publikace). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2000, 57 s. info
  • PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 80-210-2481-X. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 8085931842. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
  • Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Radovan Netušil. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1999, 10 l. info
  • BAREŠOVÁ, Jana and Jaroslav HRUBÝ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima, 1999, 24 s. ISBN 8072161059. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK and Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 8085931753. info
  • JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999, 51 s. ISBN 80-7216-826-6. info
  • SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
  • JABŮREK, Josef. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998, 43 s. ISBN 8072160524. info
  • POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení :rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 153 s. ISBN 80-7178-228-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
  • SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER and Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
  • NIELSENOVÁ, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 119 s. ISBN 80-85866-26-9. info
  • POŽÁR, Ladislav. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223 s. ISBN 80-223-1101-4. info
  • PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 57 s. ISBN 80-210-1296-X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima, 1995, 19 s. ISBN 80-85801-62-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 182 s., 4. ISBN 80-7184-053-X. info
  • POKORNÁ, Věra. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej :jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii : [soubor volných pracovních listů k rozvoji zrakového vnímání]. Illustrated by Šárka Boháčová. Praha: Blug, 1994, 20 volnýc. ISBN 80-85635-36-4. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení [Zelinková, 1994]. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 196 s. : i. ISBN 80-7178-038-3. info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. ISBN 8021004762. info
  • ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA and Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992, 244 s. info
  • TŘESOHLAVÁ, Zdeňka, Marie ČERNÁ and Marie KŇOURKOVÁ. Dříve než půjde do školy :lehká mozková dysfunkce v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1990, 121 s. ISBN 80-201-0015-6. info
Teaching methods
interactive seminar, discussion, practical example
Assessment methods
Lecture, exam.Another requirements will be specify on the first lesson.80% of active participation
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SPCK1_DID3