PdF:SPLBP_KODP Communication of Individuals - Course Information
SPLBP_KODP Communication of Individuals with Dual Sensory Impairment
Faculty of EducationAutumn 2015
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPLBP_KODP/OS01: Fri 2. 10. 7:30–14:40 učebna 30, Sat 21. 11. 7:30–14:40 učebna 30, R. Horáková, L. Vrbecká Doležalová
- Prerequisites (in Czech)
- Předmět je vyučován ve třetím ročníku v rámci bakalářského studijního programu Speciální pedagogika - komunikační techniky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education - Communication Techniques (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- The students will teoretically learn the problematic of persons with dual sensory impairment, especially with an emphasis on the possibilities of communication of these persons. They will learn basics of some communicative forms and some of them they will try to use. The students will be able to propose the procedures in the education of children and pupils with deafblindness and they will be able to imagine the development of their communication competences through the different communication forms. The students will learn the theory and practice of the communication competences development by the persons with acquired and inborn deafblindness. The will use the skills acquired until this time and will learn to combinate various approaches according to the grade of sight and hearing by the children with deafblindness. They will be able to create the concrete groundwork for the realisation of the communication skills development on the grounds of concrete case report and they will be able to discuse about it. The students also will try to construct an aid for improving of communicaction skills by persons with deafblindness.
- Syllabus
- The communication of persons with deafblindness, the legislative, the development of communication competences, the use of the tactile sign language and other tactile forms of communication in the developing of communication competences, creation of tactile books for blind and deafblind people.
- Literature
- HRICOVÁ, Lenka and Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota (Deafblindness). In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, p. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk : manuál k výuce a studiu + CD-ROM. 1. vyd. Praha: LORM - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 s. ISBN 9788025484579. info
- LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk : manuál k výuce a studiu + CD-ROM. 1. vyd. Praha: LORM - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 s. ISBN 9788025484579. info
- LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk. Manuál k výuce a studiu (Tactile sign language. Guide to teaching and learning). první. Praha: o. s. Lorm - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 pp. ISBN 978-80-254-8457-9. info
- LAHTINEN, Riitta M. Haptices and haptemes : a case study of developmental process in social-haptic communication of acquired deafblind people : doctoral dissertation. 1st ed. Frinton-on-Sea: A1 Management UK, 2008, 196 s. ISBN 9780955032318. info
- SOURALOVÁ, Eva and Radka HORÁKOVÁ. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Vyd. 1. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 69 s. ISBN 9788087153338. info
- SOURALOVÁ, Eva and Radka HORÁKOVÁ. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Druhé, opravené vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 79 stran. ISBN 9788087218082. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- JARNÍKOVÁ, Ivana. Eliška : příběh hluchoslepé holčičky. 1. vyd. [Praha]: Společnost pro ranou péči, 2005, 44 s. ISBN 802396206X. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 103 s. ISBN 8024412446. info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
- Teaching children who are deafblind : contact, communication and learning. Edited by Stuart A. Aitken. London: David Fulton Publishers, 2000, viii. 248. ISBN 1853466743. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- ŠVECOVÁ, Lea. Raná péče o těžce zrakově postižené děti (Early care of children with heavy sight defects). Olomouc: PdF UP, 1997, 90 pp. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda (Deafblindness and the touch alphabet). Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, p. 17-20. info
- Teaching methods
- teoreticaly preparing, discussions, autonomous working
- Assessment methods
- written test (to successfully cope it is necessary to anwer 75% questions correct)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn/SPLBP_KODP