PdF:ZS1BP_PP Školní pedagogika - Informace o předmětu
ZS1BP_PP Školní pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy z obecné didaktiky, teorie výchovy, pedagogické diagnostiky a teorie elementárního čtení a psaní. Předmět směřuje k vytváření základních didaktických dovedností vztahujících se k plánování, realizaci a hodnocení výuky. Poskytuje přehlednou strukturu edukačního procesu v souvislostech teoretických a empirických. Přispívá k rozvoji pedagogického myšlení. Dílčí cíle formulované ve výstupech studenta: Student: • objasní a zdůvodní proměnu kurikula základního vzdělávání; • popíše cíle, obsah a prostředky vzdělávání se zvláštním zřetelem k osobnostnímu rozvoji v oblastech morální, estetické atd.); • charakterizuje pedagogickou činnost třídního učitele; • využívá metod a nástrojů pedagogické diagnostiky pro diagnostikování jednotlivců i skupin; • hodnotí úroveň výsledků žáků v souladu se stanovenými cíli; • při diagnostické činnosti využívá ve spolupráci s žáky jejich portfolia; • rozliší projektovou výuku od tematické, zná fáze projektové výuky a její charakteristické rysy; • vysvětlí význam strategického plánu rozvoje třídy; • vysvětlí základní principy vyučování prvopočátečního čtení a psaní v ČR; • seznámí se s významem osobnosti Jana Amose Komenského (učitele národů).
- Osnova
- 1. Současná škola a perspektivy jejích změn. 2. Osobnostní rozvoj v kurikulu základního vzdělávání. 3. Proměny kurikula základního vzdělávání. 4. Diagnostika v práci třídního učitele. 5. Hodnocení výsledků vzdělávání. 6. Portfolio žáka a práce s ním. 7. Projektová výuka. 8. Řízení třídy. 9. Základní principy vyučování prvopočátečního čtení a psaní v ČR. 10. Odkaz J. A. Komenského.
- Literatura
- HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
- Výukové metody
- Výklad, diskuse, řešení problémů.
- Metody hodnocení
- Kolokvium (min. počet bodů 12). Kritéria hodnocení: a) 80% docházka (5 bodů), b) aktivní účast na seminářích (5 bodů), c) splnění zadaných úkolů v praxi (provázanost s předmětem Pedagogická praxe na 1. stupni ZŠ): • zpracování plánu strategie rozvoje třídy (rozsah minimálně 3-5 stran (5 bodů), d) prezentace a aktivní účast na závěrečném kolokviu (5 bodů).
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Accompanying texts in English for individual topics of the curriculum Black, P., William, D. (1998). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. London: King’s College School of Education. Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. McGraw-Hill Bool Company. Boyle, Ch., Scriven, B., Durning, S., & Downes, C. (2011). Faciliatting the learning of all students: The “professional positive” of inclusive practice in Australian primary schools. Support for Learning, 26(2), 72–78. Cohen, Louis., Manion, Lawrence, & Morrison, Kate (2011). Methods in Education. London and New York: Routledge. Guskey, R. T. (2011). Five obstacles to grading form. Effective Grading Practices, 69(3), 16–21. Svee, A. K. (2012). Classroom management and adapted education in the inclusive school – what about the didactic dimension? Conference: ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All, Cádiz, Spain. Thompson, J. R., Meadan, H., Fansier, K. W., Alber, S. B., & Balogh, P. A. (2007). Family assessment portfolios: A new way to jumpstart family/shool collaboration. Teaching Exceptional Children, 39(6), 19–25. Tomlinson, C. A. (2005). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education. Fabiánková, B., Havel, J., Novotná, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno: Paido. Havel, J.; Najvarová V. a kol.(2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Paido. Horká, H.; Filová, H., Janík, T. a Kratochvílová, J. (2009). Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 416 s. Petty, G. (2006). Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 380 s. ISBN 80-7367-172-7. Wildová, R. (ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PdF UK.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/ZS1BP_PP