Pd1Z_SSP1 Seminář ke školní pedagogice I

Pedagogická fakulta
podzim 1999
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
absolvovat Pd1Z_ZPD1, Pd1Z_SSP1 Pd1Z_ZPD2, Pd1Z_SSP2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Cílem předmětu je poskytnout studentům spíše situačně zaměřenou teorii, tradičně zařazenou v obecné didaktice a teorii výchovy, ale vybranou tak, aby byla využitená v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým, ale i filosofickým kontextem tak, aby se prohloubila profesinální motivovanost studentů a jejich přístup k samostudiu. Osnova: 1. Škola a vzdělání v životě člověka. Současná škola a perspektivy jejích změn. 2. Učitel a žák, školní třída. Klima třídy a školy. Třídní učitel a vedení výchovy ve třídě. 3. Základy pedagogické diagnostiky. Diagnostika školní třídy, autodiagnostika učitele. 4. Učitelská etika. Pedagogické souvislosti teorie kauzálních atribucí a profesionální odpovědnost učitele. 5. Spolupráce rodiny a školy. Výchova v rodině. 6. Výchova k občanství a vlastenectví, multikulturní výchova. Výchova k prosociálnosti jako základ etické výchovy. 7. Mravní výchova, její cíle a proces. Mladší žáci v procesu mravní výchovy. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejch řešení. 8. Estetická výchova na 1. st. ZŠ. 9. Tělesná a zdravotní výchova, zdravý životní styl. Projekt Zdravá škola. 10. Ekologická výchova. Globální výchova a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Axiologická dimenze ekologické výchovy. 11. Dětská hra a práce a výchova k tvořivosti. Aktivita, samostatnost a tvořivost ve vyučovacím procesu. Škola hrou. Jarní semestr: 12. Školní vyučování a historický vývoj jeho pojetí. Didaktické principy. 13. Motivace žáků ve vyučování, využití dětských zájmů ve prospěch školního výkonu. Aktivizace žáků v modelu Angažovaného učení či prostřednictvím projektu Škola hrou. 14. Výukový cíl a řízení procesu učení a výuky. 15. Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Učební plán, osnovy, učebnice. 16. Učivo a jeho didaktická analýza. Transformace učiva ve výukovém procesu. Základní učivo. Integrace vzdělávacích obsahů a mezipředmětové vztahy. 17. Vyučovací postupy. Problematika výukových metod. Participační postupy ve vyučování - problémové a projektové vyučování. 18. Organizace výuky. Vyučovací hodina jako základní organizační forma. 19. Organizace práce žáků ve výuce - hromadná, skupinová, individualizovaná a individuální forma výuky. Kooperativní učení jako předpoklad schopnosti týmové práce a spolupráce. 20. Domácí příprava žáků na vyučování, spolupráce s rodinou v oblasti učení dětí. 21. Prostředky výuky. Učební pomůcky a moderní pojetí názornosti ve výuce. 22. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace žáků. Didaktické testy. 23. Plánování pedagogické práce, příprava učitele na vyučování. 24. Školní management, právní problematika ve školství.
Literatura
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi. Brno: Paido, 1995, 89 s. ISBN 8085931117. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.