Ch4_5P6X Day-Release Teaching Practice Chemistry

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Emilie Musilová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Alena Vozdecká
Prerequisites (in Czech)
Ch4_4P5Z Complex Exam in Chemistry
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • I. Úvodní vstup do pedagogické praxe: cíl a význam, její třístupňová organizace; založení pedagogického deníku, příprava rozboru vyučovacích hodin; příprava samostatných výstupů studentů - odborná a didaktická připravenost, organizace různých typů vyučovacích hodin, reakce na standardní i nestandardní situaci ve třídě, práce s didaktickou technikou, metody udržování kázně, požadavky na jazykový projev, vystupování apod. Školní a mimoškolní chemická zájmová činnost.
  • II. Úvodní vstup do pedagogické praxe (2. část): porovnávání jako základní forma hospitace; osnova hospitačního záznamu; pravidla chování studentů PdF MU ve cvičných školách; podíl studentů na asistentských pracech cvičného učitele (příprava pomůcek k výuce, oprava písemných prací, seznámení s metodikou administrativní práce učitele, např. vyplňování třídních knih a další školní dokumentace včetně evidence prospěchu a chování), seznámení s vybavením kabinetu, laboratoře, odborné pracovny; stanovení požadavků k zápočtu, vybavení studentů potřebnou dokumentací.
  • III. - VII. Společné náslechy a hospitace ve vybraných školách a školských zařízeních. - návštěva Centra volného času Lužánky. Obsah, formy a metody práce přírodovědných kroužků s akcentem na chemickou zájmovou činnost. - návštěva Domu ekologické výchovy Lipka. Náslech při dvou přírodovědných programech; podíl na organizaci, odborné přípravě a tvorbě ekologického programu pro vybrané věkové kategorie žáků. - společná hospitace ve dvou hodinách přírodovědy na I. stupni ZŠ v tématických celcích Voda a Vzduch. Analýza hodin - přednosti integrované přírodovědecké výuky. - společné hospitace v hodinách chemie na vybraných ZŠ a nižším stupni vybraných gymnázií. Při rozborech možnost srovnání různých typů tříd, např. s přírodovědným zaměřením (ZŠ Křídlovická), sportovním zaměřením (ZŠ Herčíkova), humanitním zaměřením (ZŠ Chalabalova), bez specializace (ZŠ Heyrovského), nižší ročníky gymnázií (Biskupské gymnázium, Gymnázium na Slovanském náměstí).
  • VIII - XII. Výstupy studentů podle individuální písemné a praktické přípravy i pokynů cvičných učitelů. Rozbory vyučovacích hodin a jejich hodnocení jednak cvičným učitelem (pravidelně), jednak vyučujícím vysokoškolským učitelem pověřeným kontrolou praxe (1x za semestr).
Literature
  • Rys J.: Hospitace v~pedagogické praxi. Praha, SPN 1989.
  • Musilová E. a kol.: Pedagogická praxe posluchačů studia učitelství chemie. Brno, UJEP 1989
  • JANÁS, Josef and Žofie MORAWITZOVÁ. Pedagogická praxe z fyziky. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 91 s. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 147 s. info
  • KLIČKOVÁ, Marie. Problémové vyučování ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 118 s. ISBN 8004235220. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 247 s. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední : sborník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 186 s. info
  • BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování na základních školách. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 116 s. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Od teorie k praxi vyučování na střední všeobecně vzdělávací škole. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 206 stran. URL info
  • Cvičení z pedagogické praxe. Edited by Eva Vyskočilová. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 94 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: pedagog. praxe
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/Ch4_5P6X