Pd1ZK_SPD4 School Pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/0/6. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Prerequisites (in Czech)
Pd1ZK_SPD1 School Pedagogy 1 && Pd1ZK_SPD2 School Pedagogy 1 && Pd1ZK_SPD3 School Pedagogy
absolvovat Pd1Z_ZPD1, Pd1Z_SSP1 Pd1Z_ZPD2, Pd1Z_SSP2
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Cílem předmětu je poskytnout studentům spíše situačně zaměřenou teorii, tradičně zařazenou v obecné didaktice a teorii výchovy, ale vybranou tak, aby byla využitená v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým, ale i filosofickým kontextem tak, aby se prohloubila profesinální motivovanost studentů a jejich přístup k samostudiu. Osnova: 1. Škola a vzdělání v životě člověka. Současná škola a perspektivy jejích změn. 2. Učitel a žák, školní třída. Klima třídy a školy. Třídní učitel a vedení výchovy ve třídě. 3. Základy pedagogické diagnostiky. Diagnostika školní třídy, autodiagnostika učitele. 4. Učitelská etika. Pedagogické souvislosti teorie kauzálních atribucí a profesionální odpovědnost učitele. 5. Spolupráce rodiny a školy. Výchova v rodině. 6. Výchova k občanství a vlastenectví, multikulturní výchova. Výchova k prosociálnosti jako základ etické výchovy. 7. Mravní výchova, její cíle a proces. Mladší žáci v procesu mravní výchovy. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejch řešení. 8. Estetická výchova na 1. st. ZŠ. 9. Tělesná a zdravotní výchova, zdravý životní styl. Projekt Zdravá škola. 10. Ekologická výchova. Globální výchova a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Axiologická dimenze ekologické výchovy. 11. Dětská hra a práce a výchova k tvořivosti. Aktivita, samostatnost a tvořivost ve vyučovacím procesu. Škola hrou. Jarní semestr: 12. Školní vyučování a historický vývoj jeho pojetí. Didaktické principy. 13. Motivace žáků ve vyučování, využití dětských zájmů ve prospěch školního výkonu. Aktivizace žáků v modelu Angažovaného učení či prostřednictvím projektu Škola hrou. 14. Výukový cíl a řízení procesu učení a výuky. 15. Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Učební plán, osnovy, učebnice. 16. Učivo a jeho didaktická analýza. Transformace učiva ve výukovém procesu. Základní učivo. Integrace vzdělávacích obsahů a mezipředmětové vztahy. 17. Vyučovací postupy. Problematika výukových metod. Participační postupy ve vyučování - problémové a projektové vyučování. 18. Organizace výuky. Vyučovací hodina jako základní organizační forma. 19. Organizace práce žáků ve výuce - hromadná, skupinová, individualizovaná a individuální forma výuky. Kooperativní učení jako předpoklad schopnosti týmové práce a spolupráce. 20. Domácí příprava žáků na vyučování, spolupráce s rodinou v oblasti učení dětí. 21. Prostředky výuky. Učební pomůcky a moderní pojetí názornosti ve výuce. 22. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace žáků. Didaktické testy. 23. Plánování pedagogické práce, příprava učitele na vyučování. 24. Školní management, právní problematika ve školství.
Literature
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ and Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA and Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi. Brno: Paido, 1995, 89 s. ISBN 8085931117. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Typ zkoušky: ústní
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/Pd1ZK_SPD4