HV1ZK_HT1 Music Theory 1

Faculty of Education
Autumn 2001
Extent and Intensity
0/0/4. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Blanka Bajerová, Dr. (seminar tutor)
doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Marie Doležalová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Introduction to music acoustics, systems of tuning. Scales - system, developement / ancient, medieval, church styles, major and minor, chromatic, pentatonic, whole tone, gypsy /. Intervals. Chords - fifth chords, seventh chords, chord changes. Practical application of all theoretical knowledge.
Syllabus (in Czech)
  • Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, vrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových, funkčních. Základy harmonie - spojování hlavních a vedlejších akordů, 3hlasé úpravy. Literatura /základní/: Zenkl, L.: ABC hudební nauky. Praha l982. Kofroň, J.: Učebnice harmonie. Praha l98l. Pícha, F.: Všeobecná hudební nauka. Praha l96l. Ukončení: Z - písemný test, praktické ověření znalosti stupnic, intervalů, akordů hrou na klavír
Literature
  • CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK and Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ (Foundations of Music Education for Students of Teaching Profession on the 1st Grade of Primary School). 4th ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 pp. ISBN 80-210-1963-8. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2001/HV1ZK_HT1