SOBP_VPPR Practical Developmental Psychology

Faculty of Education
Autumn 2002
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jana Veselá, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Jana Veselá, PhD.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem tohoto předmětu je propojit teoretické vývojově psychologické znalosti studentů s "živou" vlastní zkušeností badatele v této oblasti tak, aby vývojově psychologické myšlení studentů bylo ukotveno jejich zvnitřněnou zkušeností. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou většinou zadány jako malé výzkumné práce s vývojově psychologickým zaměřením, a to převážně v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). V případě kvantitativního výzkumu se nabízí např. použití dotazníkové metody (student může dle povahy úkolu dotazník buď sám vytvořit nebo použít některý za standardizovaných) či některé z psychosémantických metod apod. Součástí práce je vždy samozřejmě i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu vývojově psychologických poznatků. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Hlavním cílem tohoto předmětu je propojit teoretické vývojově psychologické znalosti studentů s "živou" vlastní zkušeností badatele v této oblasti tak, aby vývojově psychologické myšlení studentů bylo ukotveno jejich zvnitřněnou zkušeností. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou většinou zadány jako malé výzkumné práce s vývojově psychologickým zaměřením, a to převážně v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). V případě kvantitativního výzkumu se nabízí např. použití dotazníkové metody (student může dle povahy úkolu dotazník buď sám vytvořit nebo použít některý za standardizovaných) či některé z psychosémantických metod apod. Součástí práce je vždy samozřejmě i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu vývojově psychologických poznatků. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: předpoklad: PdB_VPSP
The course is also listed under the following terms Autumn 2001.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2002/SOBP_VPPR