Pd1Z_DV Didaktika vlastivědy

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Miloslava Machalová, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Miloslava Machalová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
NOW( Ge1Z_GUV Geografické učivo vlastivědy ) && NOW( Pd1Z_SDV1 Seminář k didaktice vlastivědy )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Vývoj názorů na vlastivědné vyučování
  • Metodika a didaktika vlastivědy. Psychodidaktické přístupy k vlastiv ědnému vyučování. Výzkumy, východiska pro praxi.
  • Žák ve vlastivědě. Disproporce mezi vlastními představami dětí o světě a normovaným obsahem vlastivědy.
  • Výzkumné metody identifikace dětských prekoncepcí a miskoncepcí.
  • Naivní teorie dětí jako východisko rozvoje žáků ve vlastivědě.
  • Klíčové učivo v zeměpisné složceč vlastivědy a jeho hierarchie ve vertikálních mezipředmětových vztazích k prvouce a zeměpisu.
  • Klíčové učivo v dějepisné složce vlastivědy a jeho hierarchie ve vertikálních mezipředmětových vztazích k prvouce a dějepisu.
  • Klíčové učivo v bčanskovýchovné složce vlastivědy a jeho hierarchie vče vertikálních mezipředmětových vztazích k prvouce a občanské výchově.
  • Psychodidaktické kritérium výběru forem a metod výuky ve vlastivědě.
  • Obecné a konkrétní cíle ve vlastivědném vyučování.
  • Regionální princip ve vlastivědě. Regionální učivo.
  • Horizontální mezipředmětové vztahy ve vlastivědě.
  • Diagnostikování žákovských vědomostí a dovedností. Hodnocení a klasifikace.
  • Rozvoj myšlení a postojů žáků v kontextu situací a podnětů výuky ve vlastivědě.
  • Učební plány a osnovy vlastivědy v základní, obecné a národní škole.
  • Vlastivěda v pokusných školách. Východiska, výsledky a jejich interpretace.
  • Didaktická analýza současných učebnic vlastivědy. Srovnávání obsahu
Literatura
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004.