PdF:SV4BP_VCS1 Výchova ve volném čase 1 - Informace o předmětu
SV4BP_VCS1 Výchova ve volném čase 1 - Teorie a metodika her
Pedagogická fakultapodzim 2003
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Po 15:30–17:05 učebna 33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: NOW(SV4BP_VVCP) - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Osnova
- Přehled probíraných okruhů a témat:
- 1) Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění.
- 2) Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějin pedagogiky.
- 3) Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintiliánus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání. Výchovný systém E.T. Setona, A.B. Svojsíka, Jaroslava Foglara a jejich pojetí hry v mimoškolních organizacích.
- 4) Funkce hry v jednotlivých vývojových etapách jedince. Pozorování dětské hry, jejich záznam a diagnostické využití.
- 5) Hry didaktické a dramatické. Psychohry - tzv. hry dospělých, hry usilující o sebepoznání. Začlenění hry do globální výchovy jedince. Hra jako prostředek rozvoje sociálních dovedností (komunikace, asertivita apod.)
- 6) Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
- 7) Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové a celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her.
- 8) Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
- 9) Hračka v životě dítěte. Materiální prostředky rozvíjející osobnost dítěte, jejich klasifikace, funkce, smysluplnost, dějiny hračky a jejich funkce v minulosti, loutka a panenka, kašpárek. Stavebnice a náročnější konstrukční činnosti.
- 10) Jak se stát dobrým organizátorem her? Kartotéka her, jejich praktická aplikace, výběr, řízení a hodnocení her. Používání rekvizit a pomůcek. Bezpečnost při hrách, předcházení tzv. "psychickým i fyzickým zraněním".
- 11) Příprava a vedení akcí (výpravy, tábory apod.). Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické apod. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
- 12) Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečnos-tní předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd.
- 13) Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Sdružení a organizace pečující o výchovu ve volném čase, sociální zařízení pro primární prevenci dětí a mládeže. Charakteristika, význam, metody a formy práce.
- 14) Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční proží-vání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebez-pečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci.
- Literatura
- ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
- ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998, 363 s. ISBN 80-86061-16-7. info
- CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
- VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
- BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987, 194 s. : i. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 573 s. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
- MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978, 208 s. URL info
- BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
- ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 s. URL info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
- Informace učitele
-
Podmínky pro udělení zápočtu
- aktivní účast v seminářích
- pozorování hry (písemný záznam)
- reference o knihách s herní problematikou
- vlastní "mravní hra" - stručný záznam, nebo praktická realizace
- demonstrace vlastní (převzaté - obecně neznámé) hry, rozbor, záznam do kartotéky
- výstup se svoji hračkou - komentář
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2003/SV4BP_VCS1