SP5_SOPD Teaching the Physically Disabled

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Aktivní účast, seminární práce.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obor somatopedie, hlavní představitelé, vývoj vztahu společnosti k tělesně postiženým, systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených, integrace, poradenství, školní zralost u tělesně postižených, problematika vzdělávání tělesně postižených, profesní orientace, školy při nemocnici, klasifikace pohybových vad, EPI, alergie, DMO, deformace, degenerativní onemocnění, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesně postižené, individuální vzdělávací program.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vznik a vývoj somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Kábele). 2. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 3. Systém výchovy a vzdělávání TP (rehabilitační stacionáře, SMŠ, spec. školství pro TP, úloha ÚSP pro TP. 4. Integrace TP do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Raná péče u dětí s vývojovými poruchami. 6. SPC pro TP a pro jedince s více vadami organizace, zaměření činnosti, význam. 7. Dítě s pohybovým postižením v mateřské škole. 8. Příprava TP dítěte na vstup do školy (úloha rodiny, SPC, MŠ, rehab. stac.). 9. Zvláštnosti ve výuce žáků s TP, předmět dorozumívací dovednosti. 10. Profesní orientace chronicky nemocných a TP. 11. Význam a úkoly školy při nemocnice, ozdravovnách a dětských léčebnách (MŠ, ZŠ), herní terapie, hodnocení, klasifikace. 12. Organizace škol při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy a učebnice). 13. Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění vliv na výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a jejich profesní zařazení. 14. Epileptický syndrom. 15. Alergická onemocnění, astma bronchiále. 16. Klasifikace pohybových vad. 17. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 18. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých. 19. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO. 20. Hemiparéza. 21. Diparéza. 22. Kvadruparéza. 23. Deformace, klasifikace, charakteristika. 24. Vady páteře, charakteristika, léčba. 25. Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalová dystrofie. 26. Dmo jako kombinované postižení. 27. Vliv LMD a DMO na psychický vývoj (zejména předškolní věk). 28. Posuzování školní zralosti u dětí s LMD a DMO. 29. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení. 30. Individuální vzdělávací program. 31. Speciálně pedagogická diagnostika laterality. 32. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky. 33. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky a kresby. 34. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s DMO. 35. Alternativní komunikace.
Literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects of physical disabled education). Brno: Paido, 1999, 135 pp. ISBN 80-85931-69-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie (The special education of physicaly disabled). In Kapitoly speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 130-162. ISBN 80-85931-65-6. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/SP5_SOPD