PdF:SV4BP_VPsP Develop. Psych. For Social Ed. - Course Information
SV4BP_VPsP Developmental Psychology for Social Educators
Faculty of EducationAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Jana Veselá, PhD. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Jana Veselá, PhD.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Thu 10:15–11:00 učebna 35
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Syllabus (in Czech)
- 1. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE, PŘEDMĚT, ZÁKLADNÍ POJMY (vývoj, vývojová změna, způsob realizace psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje, fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, biogenetický zákon, kvantitativní a kvalitativní změna v psychickém vývoji, adaptace, asimilace, akomodace, J. Piaget, evoluce, involuce, Ch. Darwin, (i)reversibilní změna, regrese, maturace, vývojová fáze, vývojový mezník, kritické a senzitivní období, imprinting, etologie, K. Lorenz, pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie)
- 2. ČINITELÉ PSYCHICKÉHO VÝVOJE (exogenní a endogenní faktory psych. vývoje, exogenistické, endogenistické a interakční teorie determinace psych. vývoje, J.B. Watson, B.F. Skinner, S. Freud, A. Freudová, A. Adler, J. Piaget, A. Gesell, K. a CH. Bühlerovi, Erikson ..., hereditarismus, environmentalismus, genotyp, fenotyp, heredita, heritabilita, geny, polygeny, reakční norma genotypu, faktory sociokulturního prostředí, socializace, socializační činitelé, "vlčí děti", psychologické důsledky specifické deprivace, specifické působení rodiny, základní dimenze výchovného působení, výchovné styly, nevhodné styly výchovy)
- 3. PERIODIZACE PSYCHICKÉHO VÝVOJE ((dis)kontinuální proces změn, životní období (stadia, fáze, etapy), biologické, sociální a psychologické periodizační systémy, periodizace (např.) Piagetova, Freudova, Eriksonova, biodromální pojetí psych. vývoje, vývojová krize, koncepce objektových vztahů, R. Spitz)
- 4. - 11. CHARAKTERISTIKA A PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA:
- 4. OBDOBÍ PRENATÁLNÍ A NOVOROZENECKÉ
- 5. OBDOBÍ KOJENECKÉ
- 6. OBDOBÍ BATOLETE
- 7. OBDOBÍ PŘEDŠKOLNÍ
- 8. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
- 9. PUBESCENCE
- 10. ADOLESCENCE
- 11. DOSPĚLOST, STÁRNUTÍ A STÁŘÍ
- (Celková charakteristika, charakteristika z hlediska vývoje emocionálního, sociálního (příp.morálního), kognitivního, psychomotorického, zasazení do kontextu periodizace, pedagogické souvislosti psychologických zvláštností jednotlivých období)
- 12. METODY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
- 13. NĚKTERÉ APLIKACE VÝVOJOVĚ PSYCHOLOGICKÝCH POZNATKŮ
- Literature
- Doporučená literatura je uvedena jako součást informací učitele
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/SV4BP_VPsP