ZS1BK_PAR1 Arithmetic 1

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/0/12. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (lecturer)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Květoslava Matoušková, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Contact Person: RNDr. Květoslava Matoušková, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Tři možnosti zavedení přirozených čísel. Kardinální čísla; definice, rovnost, nerovnost kardinálních čísel, operace sčítání a násobení kardinálních čísel a jejich vlastnosti. Ordinální čísla dobře uspořádaných množin; definice, nerovnost mezi ordinálními čísly, sčítání a násobení ordinálních čísel. Peanova množina; definice, základní vlastnosti, úsek Peanovy množiny, přirozené uspořádání Peanovy množiny. Polookruh všech přirozených čísel a jeho základní vlastnosti. Operace s přirozenými čísly (sčítání, násobení, odčítání a dělení, dělení se zbytkem). Přirozená čísla na 1. stupni ZŠ. Princip zápisu přirozeného čísla v číselníé soustavě, soustavy poziční a nepoziční. Převody zápisů přirozených čísel z jedné číselné soustavy do druhé. Početní operace s přirozenými čísly v soustavách o základu z. Historický vývoj zápisů čísel a číselných soustav. Aplikace v učivu 1. stupně ZŠ. Rozšiřování polookruhu (N,+,.). Celá čísla. Zavedení celých čísel jako tříd uspořádaných dvojic přirozených čísel. Operace s celými čísly a jejich vlastnosti. Uspořádání množiny všech celých čísel. Racionální čísla. Zavedení racionálních čísel jako tříd ekvivalentních zlomků. Operace s racionálními čísly a jejich vlastnosti. Uspořádání množiny všech racionálních čísel. Desetinný rozvoj racionálního čísla, desetinný zlomek, desetinné číslo. Desetinná čísla v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Reálná čísla. Iracionální čísla.Absolutní hodnota reálného čísla. Číselná osa.
Syllabus
  • Integers, rational numbers, irrational numbers. Divisibility of integers - exploiting in teaching of mathematics at primary school. Axioms of the real number systems.
Literature
  • DRÁBEK, Jaroslav and Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 223 s. URL info
  • VIKTORA, Václav. Matematika : pro studium učitelství v 1. až 5. ročníku ZDŠ. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1976, 223 s. info
  • JELÍNEK, Miloš. Numerační soustavy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 127 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: Konzultace Typ zkoušky: kombinovaná (písemná a ústní). Před konáním zkoušky je nutno získat zápočet z disciplíny ZS1BK_SALG. Zkouška zahrnuje tématické celky disciplín ZS1BK_SALG, MZS1BK_PAR1.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Nutnou podmínkou pro konání zkoušky je získání zápočtu z předmětu ZS1BK_SALG. Zkouška obsahuje i obsah předmětu ZS1BK_SALG..
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/ZS1BK_PAR1