CH2MP_VPx3 Teaching Practice 3

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Helena Pelcová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Pedagogická praxe je nedílnou součástí povinných předmětů studia učitelství chemie. Hlavním smyslem je propojení teorie výuky chemie s konkrétní vzdělávací praxí na základních školách. Pedagogická praxe posluchačů učitelství chemie ZŠ je celkově koncipována třístupňově:
  • 1. stupeň - jednosemestrální průběžná, 5. semestr 2 hod. týdně (náslechy u různých učitelů, analýzy náslechů)
  • 2. stupeň - dvoutýdenní souvislá individuální pedagogická praxe v Brně, 6. semestr (náslechy, výstupy posluchačů, asistentské práce dle zadání katedry, analýza a hodnocení vyučujícím a metodikem)
  • 3. stupeň - třítýdenní souvislá individuální pedagogická praxe posluchačů s předem danými požadavky a záměry (7. semestr).
  • Náslechy se týkají povinné výuky chemie (hodin základního typu a hodin laboratorních cvičení), příp. i výuky volitelné a zájmové. Hlavní metodou je pozorování, registrace průběhu a rozbor výsledků formou diskuse. Předpokladem zápočtu je aktivní účast v posthospitačních diskusích.
  • Před realizací výstupů posluchačů jsou využívány individuální konzultace s vyučujícími a metodiky předmětu, materiální vybavení příslušné školy i fakulty.
  • 3. stupeň je realizován samostatně v místě bydliště posluchačů. Hodnocena je připravenost odborná i metodická, organizační schopnosti vztah k žákům, práce s didaktickou a počítačovou technikou, technické zvládnutí a didaktické využití pokusů ve výuce, schopnosti udržení kázně, pozornosti žáků, adekvátních reakcí na situace ve třídě, jazykový projev, vystupování, aktivita mimoškolní, zájem o učitelskou práci aj. Posluchači se podílejí nejen na výuce chemie, ale provádějí i asistentské práce typu - třídnické hodiny, spolupráce s rodiči, účast na pedagogických poradách a akcích školy, administrativní práce učitele, vedení sbírek kabinetů a vybavení laboratoří aj.
Literature
  • Rys J.: Hospitace v pedagogické praxi. Praha, SPN 1989.
  • Moravitzová Ž., Janás J.: Pedagogická praxe z fyziky. Brno, UJEP 1981.
  • KLIČKOVÁ, Marie. Problémové vyučování ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 118 s. ISBN 8004235220. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 247 s. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední : sborník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 186 s. info
  • BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování na základních školách. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 116 s. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Od teorie k praxi vyučování na střední všeobecně vzdělávací škole. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 206 stran. URL info
  • Cvičení z pedagogické praxe. Edited by Eva Vyskočilová. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 94 s. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 147 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: pedagog. praxe
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/CH2MP_VPx3