PdF:OP3BK_SSP Social Pathology - Course Information
OP3BK_SSP Social Pathology
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/0/12. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Prerequisites
- Předmět je určen studentům bakalářského oboru Učitelství odborných předmětů v kombinované formě. Předpokladem pro jeho ukončení je vypracování kasuistiky vybraného sociálně patologického problému a úspěšné složení zkoušky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 155 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/155, only registered: 0/155 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Education - Vocational Training (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- Předmět uvádí do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat, kterým musí umět předcházet a také je řešit (agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, drogová závislost dětí a mládeže).
- Syllabus
- Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
- 1. Norma a řád ve společnosti.
- 2. Teorie sociálních deviací, definice sociální patologie.
- 3. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola.
- 4. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí.
- 5. Agrese a šikana mezi dětmi.
- 6. Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie.
- 7. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Analýza, prevence, náprava.
- 8. Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií.
- 9. Postavení a úkoly výchovně-vzdělávacích institucí při prevenci a nápravě sociálně-patologických jevů.
- 10. Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (poruchy chování, závislosti, bezdomovství, prostituce, rozvodovost, násilí v rodině, agrese, xenofobie, rasismus, suicidalita; extrémní hnutí, sekty a kulty, negativní vliv společnosti masmédia, globalizace).
- Literature
- ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků (School and social pathologic symptoms in behavior of pupils). In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, p. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
- ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách (Primary drug prevention and anti-drug education in schools). In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
- ONDREJKOVIČ, Peter and Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
- Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
- MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky pro ukončení: Pro připuštění ke kolokviu musí student vypracovat kasuistiku konkrétního sociálně-patologického problému.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/OP3BK_SSP