SP1BP_SP1b Specialization - Teaching the Mentally Impaired 1b

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Tue 8:30–11:50 učebna 51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Psychopaedia Mentally disabled, aetiology, classification of mentall disability, diagnostics, charakteristics of individual grades, education and upbringing of mentally disabled, system of schools, special educational centres, special metodologies, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with mentally disabled, legislation, social care institutions, stacionary centres, charity and non-state organizations
Syllabus (in Czech)
  • Témata diplomových prací: Problematika partnerského a sexuálního života osob s mentální retardací. Sexuální zneužívání osob s mentální retardací. Rodičovství osob s mentální retardací. Uplatnění osob s mentální retardací na trhu práce. Problematika trávení volného času osob s mentální retardací. Postoje společnosti k osobám s mentálním postižením. Možnosti integrace jedinců s mentální retardací. Problematika ústavní výchovy. Možnosti samostatného bydlení osob s mentální retardací v období dospělosti. Poruchy autistického spektra. Nové poznatky v oblasti etiologie autismu. Nové přístupy a programy pro výchovu a vzdělávání dětí s autismem. Tvorba didaktických pomůcek pro výuku dětí s autismem. Medikamentózní léčba u osob s mentální retardací. Odborná učiliště, praktické školy v Brně a okolí.
Literature
  • KLEIN, F. Základy komunikace s těžce tělesně postiženými a těžce mentálně postiženými dětmi. Aspekty bazálně dialektického principu výchovy. In: Sborník: Kritické životní situace dětí a mladistvých s tělesným a zdravotním postižením. Brno: MU, 1996
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy (1-3). Praha: Septima, 1996
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SP1BP_SP1b