SP3BP_SP1b Specializace 1b Psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 8:30–11:50 učebna 53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychopedie, pojem, předmět, cíle. Charakteristika jednotlivých stupňů MR. Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením, mateřská škola speciální, základní škola praktická, základní škola speciální, přípravný stupeň základní školy speciální, rehabilitační vzdělávací program, vzdělávací programy pro děti/žáky s autismem, praktická škola, odborné učiliště, speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZV s přílohou pro lehkou mentální retardaci, průřezová témata, RVP ZV pro základní školu speciální. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MR, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. komunikace jedinců s mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou postiženého dítěte/žáka. Základní škola speciální, vzdělávací program, učební plán, profesní orientace, praktické školy, odborné učiliště, činitelé vyučovacího procesu na základní škole praktické, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy na základní škole praktické, modernizace vyučovacího procesu, specifika jazyka českého na základní škole praktické a základní škole speciální, metodika počátečního psaní a čtení, specifika výuky matematiky na základní škole speciální a základní škole praktické, základní problematika výuky prvouky, výtvarná a hudební výchova, pracovní a tělesná výchova na základní škole praktické.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
Metody hodnocení
Ústní zkouška, povinná docházka, aktivní účast v semináři.
Informace učitele
Témata diplomových prací: Výuka globálního čtení na základní škole speciální Úroveň komunikačních schopností na 1. stupni základní školy Rodina dítěte s mentálním postižením na základní škole praktické Využití projektu kritické myšlení v edukačním procesu žáků základní školy praktické Poradenské aktivity školy se zaměřením na rodinu žáka s mentální retardací
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.