PdF:SP3BP_SP1b Specializace 1b psychopedie - Informace o předmětu
SP3BP_SP1b Specializace 1b Psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 8:30–11:50 učebna 53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Psychopedie, pojem, předmět, cíle. Charakteristika jednotlivých stupňů MR. Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením, mateřská škola speciální, základní škola praktická, základní škola speciální, přípravný stupeň základní školy speciální, rehabilitační vzdělávací program, vzdělávací programy pro děti/žáky s autismem, praktická škola, odborné učiliště, speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZV s přílohou pro lehkou mentální retardaci, průřezová témata, RVP ZV pro základní školu speciální. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MR, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. komunikace jedinců s mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou postiženého dítěte/žáka. Základní škola speciální, vzdělávací program, učební plán, profesní orientace, praktické školy, odborné učiliště, činitelé vyučovacího procesu na základní škole praktické, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy na základní škole praktické, modernizace vyučovacího procesu, specifika jazyka českého na základní škole praktické a základní škole speciální, metodika počátečního psaní a čtení, specifika výuky matematiky na základní škole speciální a základní škole praktické, základní problematika výuky prvouky, výtvarná a hudební výchova, pracovní a tělesná výchova na základní škole praktické.
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999
- VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška, povinná docházka, aktivní účast v semináři.
- Informace učitele
- Témata diplomových prací: Výuka globálního čtení na základní škole speciální Úroveň komunikačních schopností na 1. stupni základní školy Rodina dítěte s mentálním postižením na základní škole praktické Využití projektu kritické myšlení v edukačním procesu žáků základní školy praktické Poradenské aktivity školy se zaměřením na rodinu žáka s mentální retardací
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SP3BP_SP1b