PdF:SV4BP_METS Methodology of Ed. Research Se - Course Information
SV4BP_METS Introduction to Methodology of Educational Research Seminar
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Tue 11:05–12:45 učebna 38
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu je důkladná domácí příprava, vypracování seminárních prací, napsání testu (75%) a úspěšné složení ústní zkoušky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce a možným použitím základních metod pedagogického výzkumu. Metodologické vědomosti a dovednosti studentů jsou dále profilovány vjednotlivých specializacích.
- Syllabus (in Czech)
- Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů.
- Práce sodbornou literaturou a elektronickými dokumenty.
- Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce.
- Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům.
- Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz.
- Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování.
- Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty nedostatečné a projekty dobré.
- Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum.
- Základy měření, reliabilita a validita.
- Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd.
- Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces vzakotvené teorii, pomocné postupy
- Literature
- NĚMEC, Jiří. Projektování a příprava diplomových (bakalářských) prací. In MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004, p. 69-78. ISBN 80-7315-078-6. info
- STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- GAVORA, Peter and Jiří MAREŠ. English-Slovak educational dictionary. Bratislava: Iris, 1996, 240 s. ISBN 80-88778-25-5. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět probíhá prezenční formou. Studenti pravidelně semináře a doma připravují seminární práce, které v elketronické podobě vkládají do Moodlinky (viz odkaz). V seminárních cvičení studenti svoje práce obhajují a diskutují s ostatními studenty. Předmět končí závěrečným testem a ústní zkouškou. Test je nutné napsat alespoň na 75 %. Studenti v něm vybírájí ze čtyř nabízených možností.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=577
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SV4BP_METS