PdF:SV4BP_SP2b Specialization 2b - Course Information
SV4BP_SP2b Specialization 2b - Teaching the Physically Impaired
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Mon 12:00–15:20 učebna 52
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Pojetí oboru somatopedie, trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí, pedagogická podpora, systém péče, intervence, kalsifikace pohybových vad, školy při zdravotnických zařízení, speciální metody, terapie, integrace, profesní orientace.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Raná péče u dětí s vývojovými poruchami. 2. Dítě s pohybovým postižením v mateřské škole. 3. Lateralita diagnostika, zřetel k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz). 4. Posuzování školní zralosti u dětí s LMD a DMO. 5. Příprava tělesně postiženého dítěte na vstup do školy (úkoly rodiny, mateřské školy, SPC, rehabilitačního stacionáře). 6. SPC pro tělesně postižené, organizace, význam, zaměření činností. 7. Zvláštnosti ve výuce tělesně postižených ve speciálních školách, předmět dorozumívací dovednosti. 8. Profesní orientace tělesně postižených a jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetriehemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza). 10. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza). 11. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza). 12. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení (obsahová stránka, jednotlivé složky posuzování vč. RA a OA). 13. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 14. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 15. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence. 16. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s DMO nápadné znaky orálního vývoje. 17. Individuální vzdělávací program pro předškolní věk (mateřská škola, rehabilitační stacionář). 18. Individuální vzdělávací program pro školní věk (základní škola). 19. DMO jako kombinované postižení (hybné postižení, MR, epilepsie, řeč, komunikace, smyslové vady). 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s DMO. 21. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s DMO (podpora rozvoje řeči u dětí s DMO speciálním pedagogem somatopedem. 22. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně a vícenásobně postižených jedinců. Užití počítačů u tělesně postižených. 23. Problematika výchovy a vzdělávání u jedinců s vícenásobným postižením (tělesné + mentální), zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, alternativní program rehabilitačních tříd pomocné školy. 24. Terapie ve speciálně pedagogické péči arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie (obecně). 25. Léčebná rehabilitace u klientů s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda). 26. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež. 27. Význam práce a pracovního uplatnění tělesně postižených. 28. Podporované zaměstnávání (vznik, cíle, úkoly). 29. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v ČR. 30. Srovnání integrace v ČR a ve vybraných zemích EU (kategorizace, podmínky, možnosti).
- Literature
- Přehled vývoje dítěte :od prenatálního období do 8 let. Edited by K. Eileen Allen - Lyn R. Marotz. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 187 s., il. ISBN 80-7178-614-4. info
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001, 147 s. ISBN 8086022927. info
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
- NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects of physical disabled education). Brno: Paido, 1999, 135 pp. ISBN 80-85931-69-9. info
- Assessment methods (in Czech)
- - aktivní účast - deník praxe - test - ústní zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SV4BP_SP2b