PdF:SV4BP_ZPG Intro to Pedagogy - Course Information
SV4BP_ZPG Introduction to Pedagogy
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Tue 12:00–12:45 učebna 35
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Účelem předmětu Základy pedagogiky je seznámit studenty se základními pedagogickými disciplínami, pojmy, metodami a teoriemi. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, případně na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří rovněž analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pojetí a předmět pedagogiky. Základní pedagogické kategorie (výchova, vzdělání, cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody), vliv dědičnosti, prostředí, socializace. 2. Pedagogika jako věda. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Význam filozofie výchovy. 3. Vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Charakteristika různých pedagogických přístupů edukační reality v historicko-společenském kontextu (antický výchovný ideál, středověké školství, osvícenské názory na výchovu, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky atp.). 5. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED. 6. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 7. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Představitelé, směry, dílo, koncepce. 8. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v soudobé české společnosti (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, RVP, alternativní přístupy). 9. Charakteristika kurikula. Učebnice. Učební osnovy, učební plány. 10. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 11. Hodnocení žáků. Klasifikace, testování, kompetence, výstupy, školní úspěšnost žáka. 12. Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. 13. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ve vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 14. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 15. Pedagogický výzkum. Stav a perspektivy.
- Literature
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaléta k Rousseauovi). 3. vyd. Praha: Paseka, 2000, 374 s. ISBN 8071852783. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- POL, Milan. Škola: organizace běžná, specifická či snad pospolitost? (School as a common organization, a specific organization, or a community?). Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1999, U 3-4, No 1, p. 59-80, 21 pp. ISSN 1211-6327. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- KRAUS, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 165 s. ISBN 80-7041-841-9. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
- JŮVA, Vladimír and Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1996, 112 pp. ISBN 80-85931-19-2. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually. - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SV4BP_ZPG