SZ3BP_DSAP History of Schools and Pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretickou bázi, aby byli schopni: - chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání - znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory - srovnávat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historie pedagogického myšlení. Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Antičtí myslitelé (Sokrates, Platón, Aristoteles, Quintilianus). 2. Výchova a škola ve středověku. Scholastika. Tomáš Akvinský. 3. Renesanční pedagogika ( More, Rabelais, da Feltre, Montaigne) Pedagogika reformační a protireformační. 4. Pedagogický odkaz J.A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). 5. Vývoj pedagogického myšlení v 17. 19. století Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Bosco, Spencer, Dewey aj. 6. Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.) 7. Pedagogický reformismus ve světě . Demokratické tradice české školy. 8. Hlavní směry pedagogiky 20. století experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. 9. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola, projekty Začít spolu, Zdravá škola aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
Literature
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • BLATNÝ, Ladislav and Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
  • VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 147 s. ISBN 8021004584. URL info
  • JŮVA, Vladimír and Zdenka VESELÁ. Dějiny výchovy, školy a pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 207 s. info
  • JŮVA, Vladimír. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 193 s. info
Assessment methods (in Czech)
Přednáška, ukončení zápočtovým testem.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SZ3BP_DSAP