PdF:De2MP_DID1 Methodology of history 1 - Course Information
De2MP_DID1 Methodology of history 1
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc. - Timetable
- Wed 10:40–11:25 učebna 4
- Timetable of Seminar Groups:
De2MP_DID1/02: Thu 14:20–15:05 učebna 4 - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vznik didaktiky dějepisu, charakteristika předmětu Vznik disciplíny jako výsledek diferenciačního procesu novodobého rozvoje věd (pedagogika - obecná didaktika - didaktika oborů), hlavní představitelé a významnější metodické práce; charakteristika cílů didaktiky a definování jejího předmětu. 2. Vztah historie jako vědy k dějepisu jako vyučovacímu předmětu Dějepisný didaktický systém jako pedagogická modifikace vědního systému historie, příbuzné znaky a odlišnosti. 3. Místo dějepisu v soustavě vyučovacích předmětů Postavení dějepisu jako integrujícího předmětu společenskovědního vzdělání - součásti všeobecného vzdělání; vztah k ostatním vyučovacím předmětům, otázka vertikálních a horizontálních souvislostí, intro- a interdisciplinární koordinace. 4. Pojetí dějepisu Charakteristika významu předmětu, jeho obsahu, cílů a úkolů v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostní a dovednostní. 5. Co rozumíte soustavou dějepisného vyučování a v kterých základních pedagogických dokumentech je zakotvena Soustava jako soubor specifických kvalit, jež má žák na určitém stupni či druhu školy získat; různé stupně konkretizace učiva v základních pedagogických dokumentech; charakteristika učebních plánů, učebních osnov (cyklické osnování učiva) a dějepisných učebnic (analýza jejich funkce informativní, formativní a metodologické). 6. Teorie výběru dějepisného učiva Řešení disproporce mezi sumativním nárůstem historického obsahu, náročného pro žáky, a jejich reálnými schopnostmi; různé přístupy výběru - např. liberální, paradigmatický, systémový - základního učiva. 7. Teoretické otázky didaktické analýzy Analýza jako stěžejní metoda didaktiky dějepisu umožňující fundovanou rozvahu i objektivní hodnocení veškeré didaktické činnosti; analýza obsahová (historická), didaktická (hodnotová) a organizačně metodická. 8. Plánování dějepisné výuky Ústřední (základní pedagogické dokumenty), regionální (metodická činnost regionálních dějepisných kabinetů) a individuální programování výuky (ročníkové a tematické plány a plány vyučovací hodiny).
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/De2MP_DID1