PdSZ_UPD1 The Introduction to Pedagogy I

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojetí výchovy a její základní rysy (permanentní charakter, spojení se životem, komplexnost, mnohostrannost). 2. Předmět a metody pedagogiky a její vztah k jiným oborům (k filozofii, biologii, psychologii, sociologii ad.). 3. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. 4. Pedagogika v antickém světě (výchova ve starověkém Řecku a Římě, Platón, Aristoteles, Quintilianus, Augustinus). 5. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, středověká škola, vznik univerzit, Tomáš Akvinský, renesanční pedagogika). 6. Jan Amos Komenský - život, dílo a význam. 7. Pedagogické myšlení 17. - 19. století (Locke, Rousseau, Herbart, Spencer ad.). 8. Vývoj českého školství a pedagogiky. Vzdělávání učitelů. 9. Hlavní směry pedagogiky 20. století (Dewey, reformismus, psychologicky a sociologicky orientované směry, pedagogika existencialistická, hermeneutická, neotomistická a postmodernistická). 10. Alternativní školství (Montessoriová, daltonský plán a winnetská soustava, waldorfská škola, jenský plán, Freinet ad.). 11. Srovnání základních školských systémů ve světě a u nás (např. školství v USA, Švédsku, SRN, Japonsku). 12. Výchovné cíle (individuální a sociální, obecné a specifické, informativní a formativní, autonomní a heteronomní ad.). 13. Výchova a příprava jedince pro sociální role (jedinec jako občan, pracovník, ochránce prostředí, partner, uživatel volného času ad.). 14. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomostí, dovedností a návyků, schopností, postojů, potřeb a zájmů, chování). 15. Výchova a rozvoj v kulturních oblastech (např. výchova jazyková, vědecká, ekologická, mravní, estetická, ekonomická, pracovní ad.). 16. Pedagog, jeho vzdělání všeobecné, odborné a pedagogické, jeho osobnostní rysy. 17. Vychovávaný jedinec, jeho předpoklady, jeho rozvoj a postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchovné prostředky (např. vyučování, umění, sport ad.). 18. Základní pedagogické principy - jejich vývoj, charakteristika a uplatnění ve výchovně-vzdělávacím procesu. 19. Formy výchovně-vzdělávacího procesu - výchova školní a mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova.
Literature
  • English-Czech educational dictionary. Edited by Jiří Mareš - Peter Gavora. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 215 s. ISBN 80-7178-310-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 108 s. ISBN 8085931397. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1994, 79 s. ISBN 80-901737-7-2. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/PdSZ_UPD1