SP4BP_SPE1 Specialisation - teaching People with Behavioral Disorders 1

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Tue 14:20–16:55 učebna 51
Prerequisites
Basement of education of children with BD
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Individuals with BD in the context of special eduaction. Supportive provisions for children with BD. Assessment and treatment of children with BD.Historical development of education of children with BD.
Syllabus
  • Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries, classifications of behavioral disorders, theoretical concepts of solutions, behavioral disorders with aggression, with conflict, with substance abuse; education of individuals at-risk of developing behavioral disorders, with behavioral disorders, with ADD; concept of case management; system of educational and supportive institutions for students with behavioral problems, with behavioral disorders; personality of an individual with behavioral disorder definition, characteristics, connection with quality of life; personality of special teacher specializing in behavioral disorders; system approach towards education of students with behavioral disorders; system of educational facilities for institutional and protective care and preventive educational care; legal framework of foster care.
Literature
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Edukace žáků s poruchami chování (Education of students with behavioural difficulties). In Integrativní školní pedagogika. 1.vyd. Brno: MSD, 2003, p. 191 - 203. ISBN 80-86633-07-1. info
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
  • KOMÁRIK, Emil. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998, 191 s. ISBN 80-223-1289-4. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • ČERNÍKOVÁ, Vratislava. Sociální ochrana. 1. vyd. Praha, ČR: Policejní akademie ČR, 1996, 156 pp. učební text. ISBN 80-85981-36-X. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
Assessment methods (in Czech)
Seminář, seminární práce individuální, týmová; esej, kazuistika zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti směru etopedie.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SP4BP_SPE1