PdF:SP4BP_SPL1 Specialisation Speech Therap. - Course Information
SP4BP_SPL1 Specialisation Speech Therapy 1
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Tue 7:55–10:30 učebna 52
- Prerequisites (in Czech)
- Absolvování základů logopedie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- Specialization speech therapy 1 The historical view on the support of people with communicative problems in the Czech Republic and abroad, personalities of the speech therapy., speech therapy intervention, three levels of the speech therapy intervention, organization of care, speech therapy intervention in the school system, health care, social system, acts speech therapy support in the different areas, verbal and non-verbal communication, process of communication, proper development of the commutation abilities, speech, language, development, language levels, phonetic phonology, lexical semantic, morphology syntactic, pragmatic level in the ontology of the child speech, phonetics, phonetics and speech therapy, Czech consonants and vowels, special diagnostic, assessment.
- Syllabus (in Czech)
- Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie vědní a studijní obor, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému vd, mezioborová spolupráce. 2. Pehled historie pée o osoby s narušenou komunikaní schopností u nás i v zahranií. Osobnosti oboru logopedie. 3. Logoped základní úkoly logopeda, píprava logoped v R i v zahranií. Profil vysokoškolsky vzdlaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie 4. Pedmt logopedie, narušená komunikaní schopnost. Definování pojmu, rzná dlení a klasifikace. 5. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a eový projev. 6. Ontogeneze dtské ei. Podmínky správného vývoje ei. Psychologické a spoleenské faktory vývoje ei. 7. Jazykové roviny v ontogenezi ei (charakteristika lexikáln-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny) 8. Poznatky z fonetiky, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 9. Systém poskytované logopedické intervence v R (charakteristika jednotlivých rezort). 10. Speciáln pedagogická centra pro žáky s vadami ei funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 11. Raná intervence. 12. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. 13. Ovlivování pirozeného vývoje ei, výchova ke správné výslovnosti. Pípravní cviení dechová a fonaní cviení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgán, rozvoj grafomotoriky. Prpravná cviení ke správné výslovnosti všech hlásek. 14. Fonetika, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek.. 15. Speciáln pedagogická diagnostika logopedická. Model kompletního logopedického vyšetení. 16. Pístroje a pomcky, využívané v logopedické praxi, pomcky v logopedické diagnostice i terapii
- Literature
- HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: Česká grafická unie, 1947
- ALLEN, K.E., MAROTZ, L.R. Pehled vývoje dítte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
- LECHTA, V. Logopedické repetitórium. Bratislava: 1990. ISBN 80-08-00447-9.
- ŠLAPÁK, I.FLORIANOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie. Brno: Paido, 1999.
- VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: 1989
- HÁLA, B. Úvod do fonetiky. Praha: SPN,1957.
- SOVÁK, M. HÁLA, B. Hlas, řeč, sluch. Praha: SPN, 1974
- VYŠTEJN, J. Dítě a jeho řeč. Praha: Baroko a fox, 1995
- KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z. Náměty pro logopedickou prevenci. Praha. Fortuna, 1999. ISBN 807168-691-3.
- OHNESORG, K. Naše dítě se učí mluvit. Praha: 1991
- SOVÁK, M. Logopedie. Praha: 1981
- SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha : SPN, 1986
- ŠTĚPÁN, J., PETRÁŠ, P. Logopedie v praxi. Praha: Septima, 1995.
- KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
- OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha: 1971, 1986
- OHNESORG, K. Fonetická studie o dětské řeči. I. a II. Brno: FF, 1957
- SEEMAN, M. Poruchy dětské řeči. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1955
- KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
- KLENKOVÁ, J. Logopedie. In: Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 69-80. ISBN 80-85931-65-6.
- KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6.
- PAČESOVÁ, J. Řeč v raném dětství. Brno: 1979
- LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido, 2002. ISBN 80-73-15-038-7.
- SOVÁK, M. Výchova koktavého dítěte doma i ve škole. Praha: 1988
- KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5
- SOVÁK, M. Uvedení do logopedie. Praha: 1983
- KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči u dítěte.Brno : MC nakladatelství, 2002
- ANTUŠEKOVÁ, A. Preventívna logopedická starostlivost v predškolských zariadeniach. Bratislava: SPN, 1989. ISBN 80-08-00868-7.
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět bude ukončen ústní zkouškou,požadavkem ke zkoušce je splnění seminární práce,splnění závěrečného testu.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti směru logopedie.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SP4BP_SPL1