SP4_ZZDN Introduction to Medical Science

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Department of Preventive Medicine – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Prerequisites (in Czech)
Předmět navazuje na dosavadní znalosti posluchačů ze střední školy a přináší podrobnější a syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na situace ve školních zařízeních s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Jsou probírány základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog u školních dětí setkat, prostředí ve třídě je charakterizováno z hlediska ergonomického, epidemiologického, mikroklimatu, osvětlení, zvukové pohody žáků. K hlavním cílům výuky předmětu patří posílení znalostí posluchačů o dobré pedagogické praxi, základech první pomoci, významných infekčních a neinfekčních chorobách, jejich brzké detekci, možnostech terapie a prevence. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření ve škole, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik, spojených se školní docházkou.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Introduction to Medical Disciplines Concept of health, survey of defects of motor system, heart-vascular system, respiratory system, digestive system, secretion system, skin and nerve systems, child with sensory defect, school and infections of child with allergy, health risks of teachers position, introduction to evaluation of nutritional consumption, basic terminology of infectology, defects of reproductive system, reproductive and sexual behaviour as risk factor.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní terminologie a vymezení oboru. Pojmy zdraví a nemoc, prevence, profylaxe, ochrana a podpora zdraví. Faktory působící pozitivně a negativně na zdravotní stav člověka. 2. Dítě a prostředí. Dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí. 3. Příznaky poruch zdraví dítěte školního věku. Základní pojmy z infektologie. Epidemiologický řetězec. Typy původců a způsoby přenosu infekčních onemocnění. 4. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami. 5. Choroby přenosné krví, pohlavním stykem. Parazitární onemocnění působená prvoky, červy, členovci. 6. Imunologické minimum. Obranyschopnost, její typy, funkce, poruchy. Očkování a podávání protilátek, očkovací kalendář. Léčba lege artis, antibiotika a chemoterapeutika. 7. Toxikologické minimum. Lék/jed, základní pojmy, ochrana zdraví. Biohazard, bioterorismus. 8. Neinfekční choroby hromadného výskytu. Systém rizikových faktorů. 9. Kardiovaskulární onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci kardiovaskulárních chorob. 10. Nádorová onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci nádorových onemocnění. 11. Diabetes mellitus. Výskyt v populaci, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence 12. Alergie a škola. Výskyt v populaci, etiologie. Léčba a prevence. Nejvýznamnější projevy alergií. 13. Charakteristika prostředí ve škole. Únava, přetěžování, režim dne. Podmínky školní práce. 14. Epilepsie. Neurózy v dětském věku. Dětská mozková obrna, lehká mozková dysfunkce. 15. Energetická a biologická hodnoty stravy. Základní skladebné součásti stravy. Pitný režim. Etická a mikrobiologická hlediska školního stravování. 16. Dětské úrazy. Riziková období dětského věku, prevence úrazů. Dítě jako chodec, dítě jako cyklista a spolujezdec. Povinná výbava jízdního kola, používání přílby. 17. Kardiopulmocerebrální resuscitace. Diagnostika základních životních funkcí. Nepřímá srdeční masáž, umělé dýchání, cizí těleso v dýchacích cestách. Rozdíly v dětském a dospělém věku. Rizika pro zachránce. 18. Velké krvácení. Typy krvácení, diagnostika. Postupy stavění krvácení. 19. Šok. Etiologie, typy, stádia, diagnostika. Protišoková opatření-pravidla a výjimky. 20. Popáleniny a omrzliny. Etiologie, dělení, první pomoc. Devítkové pravidlo. 21. První pomoc při akutních alergických stavech. Úpal, úžeh 22. První pomoc při akutních horečnatých stavech. Poleptání, poranění oka. 23. Poranění pohybového aparátu. Podvrtnutí, vyvrtnutí, zlomeniny. Způsoby imobilizace a dalšího ošetření. 24. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.
Literature
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • BYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004, 75 s. ISBN 8024706806. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • PARKER, Steve. Lidské tělo :[prozkoumejte své tělo a naučte se mu rozumět]. Vyd. 1. Praha: Slovart, 1998, 59 s. ISBN 80-7209-084-4. info
  • SMITH, Tony. Lidské tělo :ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001, 240 s. ISBN 80-86144-67-4. info
  • KÁBRT, J. a kol. Lexicon medicum. Praha: AVICENUM, 1988
Assessment methods (in Czech)
Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 60 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 40 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SP4_ZZDN