PdF:SV4BP_SPG Základy pedagogiky (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_SPG Základy pedagogiky (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_SPG/01: Út 13:25–15:05 učebna 33
SV4BP_SPG/02: St 14:20–16:00 ZŠ Křídlovická - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět Seminář ze základů pedagogiky navazuje tematicky na přednášku. Účelem předmětu je vytvoření diskusního rámce, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Součástí práce v seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které se stanou součástí e-learningového kurzu. Cílem předmětu je naučit studenty používat systémový přístup při analyzování vybraných edukačních jevů a podpořit činnostní přístup studentů.
- Osnova
- 1. Pojetí a předmět pedagogiky. Základní pedagogické kategorie (výchova, vzdělání, cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody), vliv dědičnosti, prostředí, socializace. 2. Pedagogika jako věda. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Význam filozofie výchovy. 3. Vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Charakteristika různých pedagogických přístupů edukační reality v historicko-společenském kontextu (antický výchovný ideál, středověké školství, osvícenské názory na výchovu, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky atp.). 5. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. 6. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 7. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Představitelé, směry, dílo, koncepce. 8. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v soudobé české společnosti (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, RVP, alternativní přístupy). 9. Charakteristika kurikula. Učebnice. Učební osnovy, učební plány. 10. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 11. Hodnocení žáků. Klasifikace, testování, kompetence, výstupy, školní úspěšnost žáka. 12. Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. 13. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ve vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 14. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 15. Pedagogický výzkum. Stav a perspektivy.
- Literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
- SCHOENEBECK, Hubertus von. Škola s přívětivou tváří : skutečnost a představa. Translated by Jana Bláhová. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001, 81 s. ISBN 8071944041. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. K soudobým proudům pedagogického myšlení. Praha: PÚ ČSAV, 1992. info
- TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991, 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k připuštění ke zkoušce: 75% účast v seminářích, úspěšné absolvování vědomostního testu v rozsahu probíraných témat (viz osnova), seminární práce na vybraný pedagogický problém v rozsahu čtyř stran, aktivní plnění dílčích úkolů zadaných během výuky v seminářích. Zkouška: ústní
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
Seminární témata: Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty v rozsahu 3-4 stran zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. Analýza vybraného problému současného českého školství Zaměřte své úsilí na analýzu vámi vybraného pedagogického problému v našem školství a zkuste nastínit případné varianty řešení problému. Faktory determinující tvorbu učebních cílů Účelem tématu je komplexní rozbor jevů, se kterými musíme počítat v zájmu vytvoření efektivních a reálně dosažitelných edukačních cílů ve vztahu k cílovým objektům-žákům. Klima školní třídy Charakteristika klimatu školní třídy je postavena na problematice vzájemně působících vztahů mezi vychovateli, vychovávanými, vnějším a vnitřním prostředím. Pokuste se vyložit strukturu těchto vztahů, případně navrhnout možné způsoby výzkumného uchopení tohoto fenoménu. Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/SV4BP_SPG