PdF:ZS1MP_LDLP Didactics of Literary Educatio - Course Information
ZS1MP_LDLP Didactics of Literary Education
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová - Timetable
- Tue 13:25–14:10 učebna 30
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, základní literatura. 2. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční,literární, kulturní gramotnost. 3. Vývoj názorů na literární výchovu v primární škole; proměny čítanek jako základních učebních prostředků, funkce čítanky. 4. Pojetí literární výchovy v primární škole v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; otázky struktury cílů dle RVP ZV - cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v RVP ZV a ŠVP ZV (očekávané výstupy a učivo a možnosti jejich konkretizace v učebních osnovách); literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 5. Upevňování techniky čtení, diagnostické prověrky, práce se zaostávajícími čtenáři, čtení s věcným porozuměním, přístupy k výuce čtení ("top-down", "bottom-up" přístup). 6. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). 7. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 8. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu; funkce a metody didaktické interpretace. Didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 9. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 10. Metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (rozvoj komunikativních kompetencí, práce s modelovými situacemi, využití axiologické složky literárních textů) 11. Mimočítanková četba, hodiny tzv. aktuální literární výchovy;kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka.
- Literature
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz
- Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 pp. ISBN 80-210-3327-4. info
- Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
- Vzdělávací program Obecná škola :pojetí obecné školy : učební osnovy obecné školy. 4., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 270 s. ISBN 80-7178-106-1. info
- JEŘÁBEK, Jaroslav. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 275 s. ISBN 80-7168-337-X. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
- PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška Požadavky na ukončení předmětu: úspěšné zvládnutí závěrečného testu zaměřeného na přednášená témata.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/ZS1MP_LDLP